Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andenils
#75
Hur gör man om handtaget har gått sönder,
jag har köpt ett begagnat men vet inte riktigt hur man får bort låstkolven om det nu överhuvudtaget går.

Tack i förhand för hjälpen av någon vänlig själ.
av andenils
#76
Ska kanske säga att den är en volvo 340 från 87 också.
Användarvisningsbild
av cwikman
#84
andenils skrev:Hur gör man om handtaget har gått sönder,
jag har köpt ett begagnat men vet inte riktigt hur man får bort låstkolven om det nu överhuvudtaget går.

Tack i förhand för hjälpen av någon vänlig själ.
Hej

Jag böt låskolven på min 360 -87 för två veckor sedan. Få se nu, hur det var. Ta förstås bort hela handtaget från dörren så att du kan jobba med det ordentligt.

Det finns en sprint som skall slås ut nerifrån och upp, för att den skall gå ut måste du vrida upp handtaget. När du fått bort sprinten tar du bort det bakstycket och spärren som ligger under. Sedan är kolven lös och kan dras ut. Sätt ihop tvärtom: låskolven, på med fjädern (se till att den spänner ordentligt när du vrider på nyckeln), lägg på locket och slå in sprinten igen.

Sedan skulle jag vara tacksam om någon visste hur man tar sig in i trunken på en 360 sedan där bakluckan har gått i baklås. Jag är illa rädd för att haken mellan knappen och låset inte sitter på. Låset reagerar inte på knappen ... den har inte fällbart baksäte så det blir väl att montera ut bänken för att komm åt.
Stora kylaren volvo 940

Tänk även på att stora kylaren fin[…]

V70 T6 304hk tråden

Nja, det finns de som gillar beige också. Ja[…]

Hade inte kört en sekund.. Ner med trå[…]

Svajig tomgång

99% spjällhuset. Som tur har du ett spjä[…]