Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anna62
#288019
Hej,vet att det finns en tråd(flera) om detta men vill egentligen fråga hur man bär sig åt då denna givare gått sönder.Vi har lossat den bult som håller givaren men självklart så är själva givaren som limmad.Har läst på forumet efter någon som visst har lossat växellådan en aning så att man kan komma åt de två andra bultarna som håller fästet till givaren,för visst är det så de två bultarna är till för?Så min fråga är om det räcker med att enbart lossa växellådan lite eller måste man även lossa växelspak,koppling också?Är det lättare att i så fall ta den underifrån?Tack Hilmer för din fina bildserie där du visar med foto hur man tar ner en växellåda.
Oj,höll på och glömma att bilen är en 240-89
Hälsningar Anna S
av Vovlo_Henrik
#288171
Innan du ger dig in på att lossa lådan, hur trasig är givaren?? Det är trång bakom motorn men finns ingen möjlighet att greppa den med nån form av tång eller lirka upp den med skruvmejsel?? Jag lirkade själv lös en givare med skruvmejsel och den satt rejält fast :!: När givaren ändå är trasig så kan det vara värt ett försök :-)-)
av Anna62
#288210
Hej volvo_Henrik.Jo det är så här.Bilen har gått ryckigt,hoppigt och ibland ej reagerat på gaspådraget i ca två månaders tid då det är fuktigt eller regnar,annars går den bra.Vi(maken och jag) såg nu att kabelhöljet är helt blottat så 3 sladdar är oskyddade från givaren till torpedväggen.Tittade få forumet och såg att någon tidigare rekommenderade byte om det var ett gult streck på den skyddade ledningen och det har vi.Felkoden säger visst också givaren enligt en tabell men nu startar inte bilen alls.Ligger man raklång över motorn så kommer man åt att bända och knacka(vi böjde en lång,vass mejsel).Men undran är om man enbart behöver lossa växellådan lite utan att ta bort kopplingswire,växelspak osv.Vi ville veta det innan vi kanske knackar sönder givaren/höljet eftersom helt plötsligt går bilen igång igen(gjort det tidigare i alla fall) och kan då ta oss till ett bättre ställe än gatan där den står nu.Har letat förgäves på nätet där det var någon som förklarade hur han gjorde.
Hälsningar Anna S
av Vovlo_Henrik
#288299
Om du måste lossa lådan så är det ändå lite jobb även om den inte ska plockas ner, kopplingswire kan sitta kvar är lite tveksam till om växelspaken kan sitta kvar men det kan funka beroende på hur mkt utrymme som krävs för att lossa givaren, växellådsbalken måste lossas och skulle tro att även kardanen måste lossas och vikas åt sidan.
av volvogunnar
#289638
Hej.Jag gjorde så här.Först så lade jag några tjocka filtar över motorn så att man kan ligga på motorn,filtarna behövs,jag lovar.Sedan låg jag över motorn och på min vänstra sida hade jag ett nyinskaffat stämjärn vars bredd var ca 1cm samt knackade mellan givaren och fästet,var observant på att vända järnet rätt,dvs den raka änden ner mot fästet,annars så riskerar du att förstöra det.Blås på med 5-56 hela tiden,vet ej om det riktigt hjälper då givaren är i plast men något smörjmedel borde man använda.Hammaren kan man hänga i kablaget till vänster.Till höger hade jag en lång,vass skruvmejsel,över 30 cm och bankade på min högra sida.Viktigt är att man ej bonkar på bara ena sidan då plasten kan gå av.En ficklampa modell mindre på min vänstra sida lyste upp bra.Ta det försiktigt med bonkandet så lossar den.Min satt jäkligt hårt åt men är man envis så löser sig det.Tog väl ca 30 min.Lycka till.
MVH/Gunnar
av sennahojx
#1163522
Läste på flera ställen att går givaren sönder är det bara att plocka ner växellådan. Men jag kan meddela att detta inte alls behövs. Givaren sitter endast med en skruv.

Bytte idag på min 740. Tog det till en början försiktigt och använde bland annat metoden beskriven här i tråden. Men det hjälpte inte, givaren gick sönder helt, satt stenhårt. Lösningen blev att jag tog ett bågfilsblad och sågade så givaren blev platt. Sedan en borrmaskin (ju mindre desto bättre) med ett 4mm borr, därefter skruvade jag i en 5mm träskruv i hålet. För att få mer plats skruvade jag bort fördelarlock och rotor. Jag tog ett snöre och gjorde en snara runt skruven, trädde snöret genom ett ämnesrör och sedan ett rundjärn i andra änden. Sedan var det bara att rycka ut den med hjälp av ämnesröret som hammare mot rundjärnet, samma princip som en glidhammare.
av NilsO
#1163624
Undrar vad det är som gör att de fastnar ibland, och ibland inte? När jag plockat loss den (på 740 och 940) har det bara varit att lossa skruven och ta upp givaren för hand, inget bekymmer alls. Är konstruktionen med fästet annorlunda på lite tidigare årsmodeller?
av sennahojx
#1163676
NilsO skrev:Undrar vad det är som gör att de fastnar ibland, och ibland inte? När jag plockat loss den (på 740 och 940) har det bara varit att lossa skruven och ta upp givaren för hand, inget bekymmer alls. Är konstruktionen med fästet annorlunda på lite tidigare årsmodeller?
Vet inte, jag hade på rikligt med WD-40 flera timmar innan, men det hjälpte inget i mitt fall. Min 740 är av årsmodell 1990. Den nya givaren jag stoppade i var lite mindre diameter och nästan glappig i hålet, så möjligheten finns ju att Volvo använt olika givare. Jag köpte givaren på Mekonomen, väldigt smidigt då de hade hemma så jag slapp vänta.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#1164172
På tidiga modeller med vevaxelgivare uppträdde detta problem. Sedan, efter vad jag förstått, har man ökat toleransen nägot så sedan var det inga eller sällan problem.

Mvh GK
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]