Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevepv
#270999
För att slippa byta fjäderbenstallrik så tänkte jag ta ett mp-ben som jag hade liggande. Konstaterade då att axeln till hjullagret inte hade samma dimension som det som satt på bilen, en 81:a.
Någon som vet till vilken årsmodell detta kan vara?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#271045
Äldre än din! Tittar man på t ex biltema är det ett hjullager 75-80, och ett annat 81-.
av Hemigunnar
#1193923
Väcker en gammal tråd, för att slippa starta en ny...

Har använt Volvo 240 nav till en gammal raggarbil (svarvat hylsor för att få lagren att passa på min spindel) och behöver byta hjullager.
Kollade på Biltema och ser att det finns två olika lager, beroende på årsmodell.
Vet inte vilken årsmodell det är på naven jag har, är det någon som vet vad som skiljer? Är det navet eller spindeln som skiljer? Eller både och...?
Och vilka mått har de?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1194220
Om du tvättar ren lagren så står det en siffer/bokstavskombination på dom. Nästan alla lagerfabrikat använder sig av SKF's kombinationer där dom 2 sista siffrorna betyder innerdiameter på lagret. Du kar koniska lager på ditt nav och det "ställer till" det lite för Volvo använde länge tum dimensioner till dessa lager. Men får du fram siffer/bokstavskombinationen kan jag kanske hjälpa dig med storleken. Förmodligen är det årsmodelskiftet -80 - -81 när dom bytte från tum till mm
av Hemigunnar
#1194706
lennarte skrev:Om du tvättar ren lagren så står det en siffer/bokstavskombination på dom. Nästan alla lagerfabrikat använder sig av SKF's kombinationer där dom 2 sista siffrorna betyder innerdiameter på lagret. Du kar koniska lager på ditt nav och det "ställer till" det lite för Volvo använde länge tum dimensioner till dessa lager. Men får du fram siffer/bokstavskombinationen kan jag kanske hjälpa dig med storleken. Förmodligen är det årsmodelskiftet -80 - -81 när dom bytte från tum till mm
Lagren sitter än så länge monterade på mina svarvade hylsor, så jag ser inte den sidan av lagren och jag vill inte ta loss dom än, då jag håller på att passa in nya skivor och ok.
Måttade lite med skjutmåttet och får innerdiametern på lagren till 22mm och 35mm, vilket talar för att det är den nyare typen av lager?


Edit:
Svarar mig själv direkt:
Sökte lite och ser att 22mm resp. 35mm stämmer med den nyare versionen. De äldre lagren har innerdiameter 19mm resp. 31mm. :)

Törs man köpa på Biltema, eller bör det stå SKF på dom? Är alla lager på Biltema Timken eller är det bara vissa?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1194751
Det är bra att man svarar själv, det går oftast fortare.....
Tumlagren har 19,050 (3/4") resp. 31,750 (11/4") i så fall, Sedan finns det ju en "hel uppsjö" av olika ytter diametrar

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]