Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nikon
#1064
Har problem med avstannade vindrutetorkare till en 245:a -90.

Problembeskrivning:
- Torkarna går i normal hastighet ett tag för att sedan gå långsammare och långsammare. De stannar sedan helt och går inte att få igång igen förrän bilen har stått ett tag. Om jag har tur. Nu har de gett upp för alltid tycks det.

Åtgärder hittills:
- Originalmotorn till vindrutetorkarna byttes ut mot en begagnad. Ett tag var allt frid och fröjd tills ett långvarigt regn orsakade samma problem igen. Kåpan till magneterna togs loss och visade att magneterna hade släppt från sin limning. Nytt lim och inga problem föutom att torkarna stannade mitt på rutan.
- Ännu ett långvarigt regn satte stopp för utbytesmotorn, den här gången för alltid. En till begagnad motor inhandlades, den här gången av nyare modell. Den förra visade sig vara 22 år gammal. Perfekt funktion tills det numera klassiska långa regnet dök upp. Torkarna gick långsammare och långsammare för att sedan stanna helt. De gick igång efter vila men stannade snart igen. Nu har de stannat helt och går inte rubba. Någon nämnde att det kunde bero på rost i tapparna upp till torkarna. Kan inte finna någon rost.

Observationer:
- Säkringen är hel men varm.

/Christer
Användarvisningsbild
av Sparkz
#1068
Känn om torkarna går trögt när du har tagit loss armen från motorn, kan nog vara så att axeltapparna kärvar, ja.


Hmm, jag svarar här istället och tar bort den andra tråden!
Användarvisningsbild
av Crille
#1086
Inget ovanligt problem.

Brukar gå att få igång dem igen om du tar bort vindrutetorkarna från axeltapparna och lyfter bort gummi genomföringen. kör sedan motorn samtidigt som du smörjer runt axeltapparna ( genomföringen )
brukar fungera bra med vanlig motorolja.
5-56 oljor eller liknande brukar bara hjälpa för stunden då de är för klena och dunstar bort.
av 245:an
#1116
Jag har bekymmer med min torkare till bakrutan.
intervallen är änna som mer eller mindre halt....

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]