Sida 2 av 2

Postat: lör 29 sep 2007, 23:33
av affe66
det blev en väldig diskussion av den här tråden :P

hur som helst så undrar jag fortfarande va det är för storlek på en pierburg ?

jag har nu pratat med min lärare och han sa att han själv slängt på värre kamaxlar med 2portsförgasare och att de funkat utmärkt + att han sa att k-jet var mycket jobb för ingenting.

och enligt mig så borde jag ju kunna byta kamaxel & köra med 2 portsförgasare , för att dom som trimmar b18/20 osv byter ju till k-kam & diverse kamaxlar och kör med förgasare ändå.(jag kanske är ute å cyklar?) så då tycker jag att det låter troligt att ja kan byta till värre kam och fortfarande köra med förgasare?

sen har jag en fråga till, vad menas egentligen med en lågfriktionsmotor ?
vad är skillnaden om man jämför en b23 mot en b230 ?

Postat: tor 04 okt 2007, 17:52
av *pettson*
affe66 skrev:det blev en väldig diskussion av den här tråden :P

hur som helst så undrar jag fortfarande va det är för storlek på en pierburg ?

jag har nu pratat med min lärare och han sa att han själv slängt på värre kamaxlar med 2portsförgasare och att de funkat utmärkt + att han sa att k-jet var mycket jobb för ingenting.

och enligt mig så borde jag ju kunna byta kamaxel & köra med 2 portsförgasare , för att dom som trimmar b18/20 osv byter ju till k-kam & diverse kamaxlar och kör med förgasare ändå.(jag kanske är ute å cyklar?) så då tycker jag att det låter troligt att ja kan byta till värre kam och fortfarande köra med förgasare?

sen har jag en fråga till, vad menas egentligen med en lågfriktionsmotor ?
vad är skillnaden om man jämför en b23 mot en b230 ?
Strunta i våra råd och kör på din lärares inrådan. Det är lättare att du går och stryper honom sen när du inte får till det än att du ska fråga oss men ändå lita på din lärare. B18/20 har inte ett smack med 21/23 motorerna att göra det upptäcker du när du har tittat på insugs sidan på en B18/20 resp 21/23. Det ena är en crossflowtopp och det andra är det inte, men det är sånt din lärare känner till. Kanske går det en stund till och med att köra orignal pierburg ?Det bör nämligen gå att anpassa att fungera till t.ex tomgång? eller kanske på fullvarv rätt bestyckad? Återigen strunta i det som sagt och montera. Återkom med info.. Det här lär blir roligt att följa. :lol:

Postat: tor 04 okt 2007, 20:00
av Hasse63
En Pierburg/Stromberg är på 42mm.

Är det en Weber DCD 36/36 din lärare tipsade om så ska du veta att det är ett trixade att få den rätt bestyckad

Vad ska du ha bilen till? Du sår problem på besiktningen.

Postat: tor 04 okt 2007, 20:44
av affe66
jo ja ska återkomma med information :) , men det lär nog dröja ett tag, har mkt å stå i x-antal veckor framöver, och vad de gäller bestyckning ska min trevlige lärare få hjälpa till med det , för själv ä ja kass på förgasare och insprut.

Postat: sön 14 okt 2007, 00:29
av 164anders
själv hade jag nog valt att använda ett LH 2.2 från en 240 med B230f då du slipper byta topp vilket du annars behöver göra om du ska ha K-jet