Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jagrullarnästan
#1578204
Halloj!

Jag har köpt min första bil: en 245:a från 1990!
Den hade stått några år men gick superfint när vi körde hem den.
Efter service med olja, stift och kamrem har den börjat hacka på jämn gas. Alltså på riktigt! Man kastas fram och tillbaka! På tomgång och när man gasar på går den hur fint som helst. Bytte tillbax till de gamla stiften utan resultat. Rengjorde luftmassemätaren. Ingen skillnad. Letat vacuumläckor utan fynd. Hittat och tätat avgasläcka innan lambdan. Ingen skillnad. Hällt i injection cleaner. Fortfarande inget. Börjar få slut på ideer. Snart får jag tupjuck.
av Rödsorken
#1578217
Hackande insprutade B230:or... Elproblem... Styrningen - ECU bakom handsfacket - får glapp i signalen och det kan mycket väl vara oxid på kontakter. Se även till pumpreläet av samma anledning. Finns givetvis andra kontaktstycken i motorrummet osv som kan bråka för dig, din bil har varit utomhus i 34 år! Har själv haft både 245 o 745 med sådana här saker... ryck och att den lägger av, men kan återstartas. Detta är min gissning. Hoppas du kan reda ut det. (Skulle vilja skicka dig till "OK-Hasse" i Handen, men han har väl slutat för länge sedan. Hehe.)
av jagrullarnästan
#1578766
Tack för tipsen!! Har nu haft isär, motionerat och sprayat alla kontakter, både under motorhuven och bakom handskfacket, med kontaktspray. Bilen går lika uselt ändå. Fler idéer?

Ok, tack. En fråga till när det g&aum[…]

@Tysk , Borde väl hjälpa med elektronik[…]

jag gasade dog bilen, som on den dränks och […]

Låsta Framdäck

Kan vara fälgar med för stort ET ocks&ar[…]