Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
#1575529
Hej,

Har problem med min d24 motor, den vill inte hoppa igång. Jag misstänker att det är pumpen som behöver ställas in. Har haft av toppen och slipat in ventiler och även bytt diverse packningar. Märker nu att jag inte får ut någon diesel från dom markerade utgångarna enligt bild. Är det ett tecken på att pumpen är kass eller att den är felinställd? Funderar också på om jag har mixat rören fel då jag var lite klantig med att markera vilken utgång som skall till vilken spridare, så har någon den infon tar jag tacksamt emot det också! :-)

https://ibb.co/vJg2NSQ
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575893
Är inte "hemma" på denna motor. Men visst sitter där en tandem till pumpen. Är den (och kamremmen) bytt? Den är då (oftast) med färgmarkeringar, men även då kan det vara svårt att få det rätt. Är du säker (110%) att allt sitter monterat rätt? Även kamremmen?
av daekol
#1576258
lennarte skrev: fre 12 apr 2024, 08:50 Är inte "hemma" på denna motor. Men visst sitter där en tandem till pumpen. Är den (och kamremmen) bytt? Den är då (oftast) med färgmarkeringar, men även då kan det vara svårt att få det rätt. Är du säker (110%) att allt sitter monterat rätt? Även kamremmen?
Stämmer att det sitter en kamrem som driver pumpen. Är helt 100 att det sitter rätt. Motorn stod i TDC när toppen lyftes på, kamaxeln var också nollad och kamremmen lades på. Man märker att det är bra komp i motorn nu mot innan. Men pumpen behöver också ställas in med en indikatorklocka, är dock osäker på om det är därför det inte kommer diesel ur två portar på pumpen. :-(
Användarvisningsbild
av lennarte
#1576266
Jag är ingen "dieselkille", men jämfört med bensinmotorer (av samma årgång) är det är detta inget ovanligt. På en 6-cylindrig bensinmotor sprutar det i 3 spridare samtidigt, på en 4-cylindrig i alla 4. Men på en diesel funkar det inte så då den "tänder" på kompressions trycket och den värme det alstrar. Så då måste det spruta i en cylinder i taget och vid exakt rätt tillfälle. Så det borde bara komma i en utgång i taget.
Det blir kanske skillnad om du sätter på alla rören, spänner fast dom och lossa alla 6 vid spridarna. Kör sedan på starten tills systemet är helt luftat. Då borde du kunna se om det kommer samtidigt eller eller var för sig vid spridarna. Håll reda på "tändföljden" så blir det lättare.

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]