Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnny240
#1575068
Hej,
Har en 240 -87 ( insprutare). Tomgången är bra (runt 800 varv) ,när den varmts upp, men innan den värms upp, så dör den om man inte tok gasar. Tips på var man skall börja leta?
Ett tips var startmotorn och ngt av dess till ventiler, som har att göra med tomgången. Kan det stämma?

Tacksam för tips och funderingar.
av Rödsorken
#1575071
Anslutningen på tomgångventilen (-motorn) skall kontrolleras, elkontakten alltså. Ibland har man tur och det är ett skitfel. Den sitter under insuget men är rätt enkel att komma åt. Sedan ta bort den för rengöring med aceton/thinner osv. Tror det är lätt att hitta en YT-video som visar hur det går till. De rutinerade mekar som känner igen symptomen får skjuta in fler tips!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575074
Fanns 2 modeller -87 (och -88) K-jetronic (mekanisk insprutning) och och LH-Jetronic (elektronisk insprutning). Dom är väldigt olika när det gäller felsökning.
Föregående svar gäller LH. Har du K, börja med tillsattsluftsliden. Den brukar hänga om sig (tröga), och då funkar tomgången (också) "si så där"
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575121
Johnny240 skrev: tor 04 apr 2024, 21:43 Tack för svaret, jag ska kolla upp det
Lättast är att se om man inte är van vid bilar. Böj dig ner och kolla under bilen bakom höger framhjul en halv meter in, så ser du avgasröret. Är där ett rakt rör är det K-jetronic, är där en stor burk (katalysator) är det LH-Jetronik. Och då är det version LH2,2. -89 (88B) och frammåt heter den LH2.4 och det är en del gemensamma delar, men det skiljer på en del också.

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]