- sön 24 mar 2024, 22:12
#1574101
... vill man ha en förgasare på 245:an för att i en förlängning kunna montera ett gengasaggregat så att man kan driva bilen på grenar ur skogen. Men oavsett det kan det vara bra att friska upp kunskaperna. Alla maskiner från B4B-B23 har haft fugge - Stromberg eller Pierburg och vad skulle krävas för att konvertera insprutningen? Modifiera insuget, såklart. Allt med avgasrening bör man nog plocka undan och bränsleförsörjningen blir lite annorlunda. Det kanske räcker med tankpumpen då? Knepigt på riktigt blir det väl med tändningen - vilka signaler får styrenheten som är s a s bränslerelaterade? Tanken är att DRIVA bilen, inte klara nyare avgaskrav. Alltsammans är teoretiskt, men om bara 19 år är "Sorken" besiktningsbefriad. Och en Stromberg-Zenith CV-förgasare har jag i en låda i källaren.
Någon annanstans än på ett sådant här forum kan man knappast ställa denna typ av frågor.
Morfar körde droska (taxi) under kriget. Det var ett bax med gengasen. Å, vad han avskydde kolandet och böket. En del fick huvudvärk av koloxiden. Dödsfall inträffade. De längtade efter bensin!
Någon annanstans än på ett sådant här forum kan man knappast ställa denna typ av frågor.
Morfar körde droska (taxi) under kriget. Det var ett bax med gengasen. Å, vad han avskydde kolandet och böket. En del fick huvudvärk av koloxiden. Dödsfall inträffade. De längtade efter bensin!
2451993 B230F/M47