Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf965
#1573159
På 240 är det vajerstyrd värmeventil, vad jag kan förstå.
Jag har haft krångel med den ventilen på min 240 med AC.
Pröva att byta ut ventilen mot en rörbit. Om du efter det har värme, är det läge att skaffa ny ventil.
Om det inte blir värme efter byte till rörbit blir det att spola systemet. Eller kanske eventuellt plocka isär värmesystemet, det brukar samla sig mycket löv och annat skräp där efter ett antal år.
Det verkar vara mer värme i AC bilar jämfört med standardmodellen.
av Rödsorken
#1573163
Ulf965 skrev:Det verkar vara mer värme i AC bilar jämfört med standardmodellen.
Ja, Ulf! Det ligger något i det - läste någonstans att Volvo satte i ett effektivare lättmetallelement ungefär -90/91 och de finns iaf på AC-bilar. Hursom är ditt handfasta råd med rörbiten helt enkelt skitbra! Så skulle jag vilja prova också, alltså innan man köper nya dyra grejer och går vilse.
Men rensa med vatten och maskindiskmedel osv, det är alltid ett gott råd + att se till att få ut löv o bös som är i vägen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1573171
Rödsorken skrev: fre 15 mar 2024, 10:47 Lennart, jag har AC och en ventil (värmekran) med vajer. Den där dyra krångliga nere vid gaspellen nästan.
Jag "snurrar" (ibland, för mig) ovetande in på 740 då jag har mer erfarenhet av dom. Jobbade mycket med 240 en gång i tiden, men då hade dom förgasare eller K-Jetronic mekanisk insprutning. Dom första 240 fanns även med B20A motorn........ Och 1976 års modell av B20A motorn hade mer vakuumslangar och backventiler i motorrummet än vad reservdels säljarna hade i lager 🤔😁😁
av Flottbomb
#1573189
lennarte skrev:
Flottbomb skrev:Om jag håller på o masserar slangarna ett tag så får jag lite värme men det försvinner sen efter en stund
Grattis, 😁😁😁 är det då en LMM med slutsiffror 007?
Om du har AC är där en vakuumstyrd ventil i motorrummet. Har du inte AC har du en vajerstyrd ventil vid pedalerna. Börja dock med att ta bort båda slangarna till elementet och spola med en trädgårdslang. Sätt en slang på "returen" och ner i en spann också för mindre spill. Gärna varmt vatten och och börja med lågt tryck. Spola baklänges, börja i den slangen som går till vattenpumpen och skifta sedan. Det går en vajer mellan ventilen och ett blandningsspjället i ventilationen (AC mellan reglaget och spjället) som styr värmen i kupen, dock ska elementet alltid bli varmt i båda slangarna när värme "är på".
Yes, en med 007. Det va även den från VPARTS men den funkade inte korrekt. Blev direkt bra med en original från skroten.

Jag har nyligen bytt kupéfläkt och i samband med det så sköljde vi ur värmepaketet med varmvatten flera varv. Har även tömt hela systemet o kört rent vatten ett par varv och varmkört. Verkar även ha flöde genom ventilen dels eftersom slangen är varm på båda sidorna av ventilen men även eftersom det spolade vatten då jag höll på o laborera med slangar för att få bort eventuell luft. Har sett massa tricks om att köra med slangen o spola ur gägga men eftersom det fortfarande är vinter och jag bor i norrland så har jag inte möjlighet att göra det, blir så jävla grisigt att ta in och göra det i garaget.

Men om ingen tror att det är pumpen så kanske jag får skaffa en liten borrmaskinspump o försöka spola igenom med hetvatten o medel med en hink
av Rödsorken
#1573231
Rättelse! Jag pladdrade om lättmetallelement... Det var evaporatorn (förångaren) till luftkonditioneringen som ändrades fr o m -91 till en effektivare. Ber om ursäkt - vill inte röra till saker.
Dessa är hursomhelst självluftande och bara genom att köra och lätta på locket i expansionkärlet ska detta ordna sig. Ifall du misstänker vattenpumpen så för du väl lossa någon slang och kolla (bara inte efter termostaten på en kall motor, såklart). En Volvoarbetare har berättat att de fyllde på kylarvätska i omgångar med motorn igång, tydligen för att säkerställa perfekt fyllning.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1573248
Rödsorken skrev:Rättelse! Jag pladdrade om lättmetallelement... Det var evaporatorn (förångaren) till luftkonditioneringen som ändrades fr o m -91 till en effektivare. Ber om ursäkt - vill inte röra till saker.
Värmeelementet på 7/900 ändrades också. 740 värmeelement (koppar) är svårt att få tag i. Så det fick bli ett element till en 940 (aluminium) som passade (nästan) när jag bytte värmeelement på 745-an förra våren.
av Flottbomb
#1573831
Tänkte bara uppdatera att värmeproblemet är löst.

Fick in den i garaget där ja kunde hålla på i värmen. blåste ur returröret med luft eftersom jag böt vattenpump. Tröck dit slangar i torpedväggen, fyllde med vatten och blåste med tryckluft. Kom ut massa dynga. All skit som var kvar i sytemet måste ha samlats där eftersom vi rengjort värmepaketet tidigare. Men nu funkar värmen perfekt!

Tack för all hjälp jag fått!

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]