Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1570226
lennarte skrev: sön 11 feb 2024, 08:35 Vintertid framför allt blir det kondens vatten i avgassystemet. Det bildar en vit rök när motorn blir varm. Denna rök försvinner efter någon mil. Du bör dock kolla igenom vevhusventilationen ordentligt. Har du "vitt skum" på olje locket, oljestickan eller i vevhusventilationen kan det tyda på toppackning. Men allra oftast är det långvarig brist på service (oljebyte) och korta körsträckor. Har du kollat vattenläckor i kyl/värmesystem? Har ej jobbat med 440 eller dess Renault motorer men äldre Renault hade inga speciellt dåliga motorer. Du kan ganska enkelt kolla om det är fel på toppackningen som "trycker ut" vatten. Varmkörn motorn och låt den gå på tomgång. Termostaten ska ha öppnat, öppna (försiktigt) locket på expansionskärlet (kan vara högt tryck) och fyll på tills det är helt fyllt. Vätske nivån ska (om motorn är Ok) variera lite upp och ner och kan rinna över lite i början. Efter ett tag stabiliserar det sig och inget händer om det är Ok. Om dock kompressionen läcker ut i kylsystemet byggs det upp ett tryck och då rinner det helt plötsligt över. Fyller du då på mer, så kommer det att upprepas.


Köra motorn med locket till expansionskärlet öppet? Låter vådligt.

Får väl kanske börja med ett kompressionsprov. Har en kompressionsmätare som man skruvar fast i tändstiftshålen. Hoppas det går att komma åt även om det är trångt vid några av tändstiften. Vad bommar jag med ett kompressionstest?

När det gäller den vita röken så ryker det klart mer än om min 850:a. Man märker heller ingen skillnad om man kört 15-20 min. Ingen påtaglig i alla fall.

En lustig synpunkt jag hört förresten är att det kunde vara fel på en av spridarna. Undrar dock just hur man kombinerar detta med med vitt rök (då skall det ju visst snarare vara blå rök). Tycker heller inte att spridarfel borde innebära att det läcker ner vatten till förbränningsrummen. Det finns väl t ex inget vatten vid någon skarvgäng för spridarna i toppen? Tycker resonemanget verkar konstigt.

Undrar förresten om det går att utläsa något ur HUR motorn misständer. Motorn går en halv till en sekund bra på tomgång (ca 800-850 rpm) innan den misständer. Så motorn borde hinna gå runt några takter innan den misständer. Lustigt är också att vintertid (lägre temp, lägre luftfuktighet innebär mindre misständningar). Jag tycker nästan att det här liksom borde vara relevanta ledtrådar.
#1570269
B8B skrev:Köra motorn med locket till expansionskärlet öppet? Låter vådligt.
Det är inga problem. Du ska inte köra med bilen, den ska gå på tomgång.
Kompprov avslöjar inget i detta fall, läckan på toppackningen kan vara mycket liten. På min 745-a var det en några tiondels mm sotstreck som avslöjade läckan och det hade jag kört med i (förmodligen) flera år innan jag gav mig F-n på att hitta läckan. Fick fylla på en liter eller två några gånger om året. Nu kör jag inte så mycket, kanske 500 - 600 mil om året, kör man mer får man klart fylla oftare.

En sak till, dessa bilar kan ha Chrysler tändsystem. Dessa "krånglar" betydligt mer än samtida Bosch system. Dessa har tändspolen i samma enhet som tändmodul/förstärkare, men det går att byta tändspolen i den.

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]