Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1565033
Har ett konstigt fel på min 240. Rätt ofta när jag startar så går tomgången upp på 1500 varv lagom tills jag ska köra ut från min parkering. Vid start ligger den på strax under 1000 men efter att ha backat ur och jag ska köra iväg går det upp. Stänger jag av motorn och startar igen så ligger den stabilt och fortsätter så. Ibland har lambda lampan lyst i samband med detta. Ibland går den upp på höga varv även under körning.
Någon gång har den varit uppe i 3000 varv och legat.
Har ingen aning om vad gav det kan vara som spökar
Någon som har någon ide?
Bytte avgasrör mellan katt och motor i somras och blev kanske inte 100% tätt men hade inte problemet innan när röret var av. Eller kan det vara att den vant sig med att det är hål innan katten? Går det att nollställa styrsystemet på något sätt?
Alla tips och tankar välkomna!
#1565059
Kolla om det finns felkoder, skriv upp och radera. Kör några mil och kolla igen och jämför. När lampan lyser finns det felkod. Lyser lampan heia tiden är motorn i ett "felsäkert" läge och boxarna stänger av vissa funktioner och reducerar effekten för att du ska kunna ta dig till en verkstad
#1565354
Nu har jag kikat!
Får 2-1-4 med sladden i läge 6 (tändsystemet) , fel i varvtals givare.
Inget på bränsleboxen.
När jag har sladden i läge 6 och vrider på tändningen så lyser lampan ytterst svagt, är det detta du menar med att den lyser hela tiden och är i felsäkert läge?

Råkade vara så att jag hade instrumentklustret utplockat för lampbyte när jag kollade koderna men det borde väl inte påverka.

Vad kan 2-1-4 innebära? Dålig vevaxelgivare? Kan det vara den som gör att motorn går konstigt?
Eller kan det vara tändspolen? Den är väl kopplad till varvtalssognalen på nått sätt
#1565369
Denna felkod tänder inte lampan
2-1-4 = Impulsgivare
Villkor:
Impulsgivarsignal saknas sporadiskt.
Felorsak:
Skadat eller repigt svänghjul/medbringarplåt.
Glappkontakt i anslutningar.
Felaktigt monterad impulsgivare (Avståndet mellan svänghjul och medbringarplåt är för stort).
Felsymptom:
Utebliven start, speciellt varm motor.
Motorn rycker kraftigt.

Du har nog felet på insugs sidan. Typ spjällhus, oljefälla. Antingen tätt eller trasiga slangar. Om du klämmer ihop slangen till tomgångsmotorn (en klenare slang precis innan spjällhuset) så ska motorn stanna. Eller åtminstonde gå ner till 300 - 400 varv. Märks inget eller bara lite så är det något tjyvluft på insugs sidan.
#1565694
JagRullar245 skrev:Du tror alltså inte att jag har något fel med impulsgivare?
Varför finns felkoden?
Joo, det kan vara det. Den är dessutom inte svår att byta eller dyr. Dock kan den ha ärgat fast så spruta på rostlösling redan dagen före. Den är "skarvad" med ett konkaktstycke efter en dryg meter. Det kan vara glappkontakt där, eller direkt vid givaren.
Felkoden kan vara gammal, radera den och se om den kommer tillbaka. Kolla även det andra jag skrev
Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Kul att se att den är igång igen, om 1,[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]