- ons 10 jan 2024, 22:36
#1566956
Kylvätskan går uppifrån och ner både i kylaren resp värmeväxlare i kupén. Värmeväxlaren har full genomströmning hela tiden och reglaget öppnar spjällen så att luft kan passera växlaren. Motorn borde vara het, typ 80-90 C (gissning!), liksom termostathus. Övre kylarslang nästan lika het. Kylaren i nederkant långt under detta eftersom vätskan då passerat den. Slangar i torpedväggen borde likna detta, alltså övre riktigt het och den undre lite lägre temp. Nu beskriver jag vad jag kan hitta i mina böcker. Någon verklig praktisk erfarenhet har jag inte.
Håller med dig - det är låga siffror. Borde kunna vara MYCKET högre, och 30 C på värmen inne tyder på ganska igensatt växlare (som jag gafflat om tidigare i tråden). Men att termostathuset bara är 65 C efter ordentlig varmkörning tyder på att vattenpumpen går för fullt och termostaten inte tätar. Det är också en gissning. Hur bra är din IR-termometer? På en kastrull kokande vatten borde du ha nära 100 C, iaf på en aluminiumkastrull. På ett nyuttaget glasspaket borde den visa -20 osv.
Håller med dig - det är låga siffror. Borde kunna vara MYCKET högre, och 30 C på värmen inne tyder på ganska igensatt växlare (som jag gafflat om tidigare i tråden). Men att termostathuset bara är 65 C efter ordentlig varmkörning tyder på att vattenpumpen går för fullt och termostaten inte tätar. Det är också en gissning. Hur bra är din IR-termometer? På en kastrull kokande vatten borde du ha nära 100 C, iaf på en aluminiumkastrull. På ett nyuttaget glasspaket borde den visa -20 osv.
2451993 B230F/M47