Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rödsorken
#1567527
Och eftersom jag är som jag är skulle jag testa termostaten i en kastrull innan jag monterar. Det kräver förstås en riktigt bra termometer (jag har en gammal förbjuden lab-grunka med kvicksilver som går till 200 C, men det får man inte tala högt om, så blunda när du läser detta).
Jag råkade skriva lite strunt förut och ber om ursäkt! Vätskan går genom elementet inne i kupén via en ventil som erkänt kan vara llite besvärlig. Kostar inte så mycket men halvpulig att byta. Den sitter vid ditt högra knä när du kör bilen. Ta bort panelen där och kryp in med ficklampan. Säkerställ att den verkligen öppnar så att du kan få bra värme, alltså att reglaget öppnar ventilen. Vid byte av denna ventil är det bäst att tömma systemet så man slipper fylla bilen med slipprig kylvätska. :-o
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1567696
Rödsorken skrev: tis 16 jan 2024, 18:08 Och eftersom jag är som jag är skulle jag testa termostaten i en kastrull innan jag monterar. Det kräver förstås en riktigt bra termometer (jag har en gammal förbjuden lab-grunka med kvicksilver som går till 200 C, men det får man inte tala högt om, så blunda när du läser detta).
Jag råkade skriva lite strunt förut och ber om ursäkt! Vätskan går genom elementet inne i kupén via en ventil som erkänt kan vara llite besvärlig. Kostar inte så mycket men halvpulig att byta. Den sitter vid ditt högra knä när du kör bilen. Ta bort panelen där och kryp in med ficklampan. Säkerställ att den verkligen öppnar så att du kan få bra värme, alltså att reglaget öppnar ventilen. Vid byte av denna ventil är det bäst att tömma systemet så man slipper fylla bilen med slipprig kylvätska. :-o
Tackar ska kolla på värmekranen. Har på en tidigare 240 bytt hela värmepaketet med fläkt, detta undviker jag helst 😀
av Rödsorken
#1574994
Fick du fin värme med 92C-termostaten? Vore kul med lite uppföljning.
Jag köpte förresten själv en sådan och provade den i kastrull med rättvisande termometer. Den röde sig vid 93 och var helt öppen vid 94-95. Det är godkänt, som jag ser det. När jag byter kommer jag att testa den som sitter i nu. Det blir senare när jag går in och rensar hela systemet och kollar den ökända värmekranen bl a. Är alltså inte heller helt nöjd med värmen i min.
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1578022
Tyvärr blev inge bättre, ännu dålig värme i den.

Måste testa spola igenom systemet med diskmaskins tablett nu när det är mildare ute och hålla på grisa med kylarvätska mellan testkörningarna.
Några fler förslag? Skulle kunnat montera en tillfällig tempmätare så man ser hur varm den blir, original mätaren är inte att lita på efter 40 år känns det som
av Rödsorken
#1578125
Alltså, vi verkar sitta i samma båt... Jag har dålig värme men en normal visare på mätaren, varma slangar överallt, frisk kylarvätska och fungerande termostat. Och ännu värre: Kan inte få bort värmen helt heller. Ny ventil (värmekran) ska det bli men lite svårt jobb som jag får ta tag i senare. Jag har också umgåtts med planer att byta till 940-elfläkt och har klurat på denna sak. För att verkligen veta vad jag håller på med har jag skaffat en slangadapter från KL Racing och en löjligt billig digital termometer (för mc-bruk, så liten och smäcker). Den har jag testat i alla temperaturer och den visar rätt. Adaptern har jag monterat på utgående slang från kylaren - systemets kallaste punkt - och där ska således termometerns givare skruvas i. Den gängan är inte helt kompatibel så projektet avstannade tyvärr (det här med 1/8 NPT vs BSF osv). Men så snart jag vet ska jag rapportera. Vid skönare väder, jävlaranamma och gott om tid ska jag även köra diskmedelsrensning även om kylarvätskan som sagt ser väldigt blå och ren ut.
Hur kan du ha adaptern på slangen utan givaren iskruvad? Jo, jag fick en tätplugg av en trevlig man på Hydroscand. Han sa att gängan ska vara "vanlig rak rörgäng, G-gänga på svenska".
Vad vill jag ha sagt? Jo, temp i blocket som bilens givare mäter kan nog vara vid eller över kokpunkten, men ur kylaren borde det vara långt mycket lägre, och det skulle man vilja veta! Precis som TS är inne på. Samt att få rent i kupéelementet. Felaktigt blandade glykoler kan reagera och bilda gucka eller så ligger bös och rost trots allt och blockerar. Och så har vi ventilen då...
Stora kylaren volvo 940

Övre passar, men det ena sitter på en a[…]

Oljafråga

5W-40 är en bra kompromiss året runt f&[…]

Volvo V50 "Mr White"

@GT-mannen , Hallå! Blivit lite peppad […]

Hej! Volvo v70 2006. Halvljuslampan slocknar n&aum[…]