Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rödsorken
#1563618
Vi behöver diskutera en sak: Snygga sommardäck i 14".
De flesta 240 rullar på 185/70, men 175/80 är nog vanligt. Letar man så blir det snabbt bökigt. Kraven är ganska många även om vi börjar med att bortse från pris och hastighetsklass.
1) "Made in EEC" garanterar att de är tillverkade utan HA-oljor osv. 2) Lägsta rullmotstånd - iaf bättre än D, helst A eller B. 3) Viktklass 88 minst - på en herrgårdsvagn kanske t o m besiktningen kan underkänna för klena däck, eller? 4) Utseende. 5) Ljud max 70 dB. 6) Regnklass helst bättre än C för säkerhetens skull.
Ett känt märke med lägsta rullmotstånd finns knappast efter min marknadsundersökning. De bästa Conti o Michelin kostar dubbelt mot andra märken som kan ha bättre klassning just på den saken. Lite irriterande. Jag är inne på ett 175/80 som kommer att bli sisådär 2 cm större på diametern än 185/70. Bör ge en hastighetsmätare som visar mer rätt, då min ligger galet högt (enl GPS). Jag vågar nu utan vidare ligga i 40 förbi en skola - jag blir omkörd av MEMIL iaf.
Punkt 4) låter lite löjlig, men det är inte helt oviktigt. Däcken ska inte dra ner mina blanka navkapslar och snobbringar. Men erkänner att det är en helt annan sak med en riktig gammelbil - "Sorken" är bara 30, strax inkörd.
Lägger man 5 eller 8 tuss på nya sulor till veteranen så ska det bli rätt. Vad åker ni på?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1563625
Som standard (från 1975) satt där 175/80x14, modellen med B20 motorn hade 165/80 14. Varför denna skillnad vet jag inte, efter några år satt det 175/80 på alla. 165/80x14 var en lite udda då, och är säkert idag också 245 hade 185/80x14
Vad gäller rullmotstånd, regnklass och ljudnivå så välj så smala däck som möjligt. T.ex 140 fälgar med 5.90/6/00/90x15 diagonal däck. Tystare, mjukare, bra i regn men högre rullmotstånd.
Vad gäller 245 så bör du kolla på viktklassning (Reinforced), eller t.ex 6.40/90x15 diagonal. Dessa däck satt på äldre tyngre bilar och t.ex Volvo Duett/Amazon herrgårdsvagn
av Rödsorken
#1563854
Tack Lennart, men jag byter inte fälgar. Däremot torde det inte vara några problem att sätta aningen smalare (och högre) däck på mina 5,5". Det vore snyggt. Jag är på väg att ge upp letandet. Inte mindre än tre däckverkstäder har underlåtit att svara på mina frågor. Visst, nu är alla förkylda men lite underligt är det. De tjänar väl inte pengar på saken.
Du var inne på diagonaldäck... tillverkas det alls? Nu låter det nästan 30-tal!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1563889
Om
Rödsorken skrev:Du var inne på diagonaldäck... tillverkas det alls? Nu låter det nästan 30-tal!

Det användes i USA längre än här. Enligt listan nedan original monterades det fram till 70-talet
https://www.dackvaruhuset.se/omvandling ... agonaldack
Om du letar upp 175SR14 så ser du andra profiler i ungefär samma storlek. Längst till vänster är 90-profil som jag nämnde, sedan är där "gamla" 80 profil (också diagonal). Dom som står som bara en bokstav (typ C) är en äldre amerikansk "serie". Sedan hur lätta dom är att hitta, och vad dom kostar vet jag ej. Lättast är nog 185x14,men vill du ha smalare så 6.50(40??14 eller 7.00x14. Det senare är kanske lättare att få tag, det satt på många tyska större modeller
av Rödsorken
#1563932
Fantastiskt! Ja, däckvärlden har soppat till det ordentligt. Med dimensionerna. Hos standardiseringsorganet ERTRO blir man snurrig - cykeldäckens fåniga tummått som ligger kvar. Det är lite sött att vi hedrar England och deras tidiga tekniska utveckling, men nu börjar det bli besvärligt. Allt detta slutar för mig med vanliga 185:or. Det är häftiga prisskillnader: Jag har funnit asiatiska däck för 650 medan det flottaste Michelin kostar 2800. Föreställ er att fransmannen lever dubbelt så länge, så blir det ändå svårt att räkna hem. Vad är njutningen värd att stiga in i bilen och läsa Dunlop, Continental eller Michelin på gummit istf NongShen eller så? Tja... en slant.

Kul! Är bra modifieringar du gjort och ett p[…]

Brainys V60

Nä det såg inte kul ut. varför ble[…]

Tack för svaret! HUD verkar absolut trevligt[…]

Har du en multimeter går det ganska fort a[…]