- lör 09 dec 2023, 00:28
#1563618
Vi behöver diskutera en sak: Snygga sommardäck i 14".
De flesta 240 rullar på 185/70, men 175/80 är nog vanligt. Letar man så blir det snabbt bökigt. Kraven är ganska många även om vi börjar med att bortse från pris och hastighetsklass.
1) "Made in EEC" garanterar att de är tillverkade utan HA-oljor osv. 2) Lägsta rullmotstånd - iaf bättre än D, helst A eller B. 3) Viktklass 88 minst - på en herrgårdsvagn kanske t o m besiktningen kan underkänna för klena däck, eller? 4) Utseende. 5) Ljud max 70 dB. 6) Regnklass helst bättre än C för säkerhetens skull.
Ett känt märke med lägsta rullmotstånd finns knappast efter min marknadsundersökning. De bästa Conti o Michelin kostar dubbelt mot andra märken som kan ha bättre klassning just på den saken. Lite irriterande. Jag är inne på ett 175/80 som kommer att bli sisådär 2 cm större på diametern än 185/70. Bör ge en hastighetsmätare som visar mer rätt, då min ligger galet högt (enl GPS). Jag vågar nu utan vidare ligga i 40 förbi en skola - jag blir omkörd av MEMIL iaf.
Punkt 4) låter lite löjlig, men det är inte helt oviktigt. Däcken ska inte dra ner mina blanka navkapslar och snobbringar. Men erkänner att det är en helt annan sak med en riktig gammelbil - "Sorken" är bara 30, strax inkörd.
Lägger man 5 eller 8 tuss på nya sulor till veteranen så ska det bli rätt. Vad åker ni på?
De flesta 240 rullar på 185/70, men 175/80 är nog vanligt. Letar man så blir det snabbt bökigt. Kraven är ganska många även om vi börjar med att bortse från pris och hastighetsklass.
1) "Made in EEC" garanterar att de är tillverkade utan HA-oljor osv. 2) Lägsta rullmotstånd - iaf bättre än D, helst A eller B. 3) Viktklass 88 minst - på en herrgårdsvagn kanske t o m besiktningen kan underkänna för klena däck, eller? 4) Utseende. 5) Ljud max 70 dB. 6) Regnklass helst bättre än C för säkerhetens skull.
Ett känt märke med lägsta rullmotstånd finns knappast efter min marknadsundersökning. De bästa Conti o Michelin kostar dubbelt mot andra märken som kan ha bättre klassning just på den saken. Lite irriterande. Jag är inne på ett 175/80 som kommer att bli sisådär 2 cm större på diametern än 185/70. Bör ge en hastighetsmätare som visar mer rätt, då min ligger galet högt (enl GPS). Jag vågar nu utan vidare ligga i 40 förbi en skola - jag blir omkörd av MEMIL iaf.
Punkt 4) låter lite löjlig, men det är inte helt oviktigt. Däcken ska inte dra ner mina blanka navkapslar och snobbringar. Men erkänner att det är en helt annan sak med en riktig gammelbil - "Sorken" är bara 30, strax inkörd.
Lägger man 5 eller 8 tuss på nya sulor till veteranen så ska det bli rätt. Vad åker ni på?
2451993 B230F/M47