- lör 04 nov 2023, 20:03
#1560115
Hej Kunskapsbanken.
Ljudet från höfläkten på Volvos motorer gillas nog av många, men den är lite överdimensionerad och man kan tydligen spara bränsle på en elfläkt från en 940. Det finns klipp på Tuben där man tagit bort fläkten och mätt förbrukning med visst gott resultat. Viskokopplingen kanske inte är hundra säker på en gammal bil och fläkten flyttar en massa luft i onödan. Jag är nyfiken på detta och kommer att skruva bort fläkten för att testa ett tag nu under kalla årstiden. Är det någon som provat? Jag har lite åtgärder för minskad förbrukning och brukar köra mina Torslandatraktorer på 0,73 l/mil.
Ärligt talat - eftersom som jag är en sådan som faktiskt gillar att KÖRA och kontrollera saker - skulle jag kunna tänka mig att ha en "lagom" fläkt som jag slår av och på med en brytare. Min tanke: Att ha ett getöga på tempmätaren vid kökörning en het sommardag är inte konstigare än att ha koll på tanken eller farten. Men, som sagt, det är jag det.
Kommer ni ihåg "förr i tiden" när man bytte termostat som en åtgärd inför säsongen; vinter-/sommartermostat. Kan man få tydligt snabbare uppvärmning i blocket med en 92 graders termostat istf en 88? Eller vad det nu finns. Vore kul att höra olika erfarenheter.
Ljudet från höfläkten på Volvos motorer gillas nog av många, men den är lite överdimensionerad och man kan tydligen spara bränsle på en elfläkt från en 940. Det finns klipp på Tuben där man tagit bort fläkten och mätt förbrukning med visst gott resultat. Viskokopplingen kanske inte är hundra säker på en gammal bil och fläkten flyttar en massa luft i onödan. Jag är nyfiken på detta och kommer att skruva bort fläkten för att testa ett tag nu under kalla årstiden. Är det någon som provat? Jag har lite åtgärder för minskad förbrukning och brukar köra mina Torslandatraktorer på 0,73 l/mil.
Ärligt talat - eftersom som jag är en sådan som faktiskt gillar att KÖRA och kontrollera saker - skulle jag kunna tänka mig att ha en "lagom" fläkt som jag slår av och på med en brytare. Min tanke: Att ha ett getöga på tempmätaren vid kökörning en het sommardag är inte konstigare än att ha koll på tanken eller farten. Men, som sagt, det är jag det.
Kommer ni ihåg "förr i tiden" när man bytte termostat som en åtgärd inför säsongen; vinter-/sommartermostat. Kan man få tydligt snabbare uppvärmning i blocket med en 92 graders termostat istf en 88? Eller vad det nu finns. Vore kul att höra olika erfarenheter.
2451993 B230F/M47