Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rödsorken
#1560115
Hej Kunskapsbanken.
Ljudet från höfläkten på Volvos motorer gillas nog av många, men den är lite överdimensionerad och man kan tydligen spara bränsle på en elfläkt från en 940. Det finns klipp på Tuben där man tagit bort fläkten och mätt förbrukning med visst gott resultat. Viskokopplingen kanske inte är hundra säker på en gammal bil och fläkten flyttar en massa luft i onödan. Jag är nyfiken på detta och kommer att skruva bort fläkten för att testa ett tag nu under kalla årstiden. Är det någon som provat? Jag har lite åtgärder för minskad förbrukning och brukar köra mina Torslandatraktorer på 0,73 l/mil.

Ärligt talat - eftersom som jag är en sådan som faktiskt gillar att KÖRA och kontrollera saker - skulle jag kunna tänka mig att ha en "lagom" fläkt som jag slår av och på med en brytare. Min tanke: Att ha ett getöga på tempmätaren vid kökörning en het sommardag är inte konstigare än att ha koll på tanken eller farten. Men, som sagt, det är jag det.

Kommer ni ihåg "förr i tiden" när man bytte termostat som en åtgärd inför säsongen; vinter-/sommartermostat. Kan man få tydligt snabbare uppvärmning i blocket med en 92 graders termostat istf en 88? Eller vad det nu finns. Vore kul att höra olika erfarenheter.
av Ulf965
#1560117
0,73 l/mil är inte dåligt.
88 grader sätter jag på mina bilar med 230 motorer.
Jag har satt elektrisk kylfläkt från 940 på mina bilar. Endast kopplat halvfart, högfart behövs inte. Fläkten behövs nästan bara på sommaren i stadskörning vid köbildning.
Fläkten styrs av temperaturen på returen från kylaren. Har även knapp på instrumentbrädan på en av bilarna. Det är lugnast att ha temperaturstyrning, det kan finnas passagerare och annat som stör uppmärksamheten ifrån tittandet på temp.mätaren. Du kan även köra full värme och fläkt i kupen om det strular med elfläkten.
#1560120
Suveränt. Du bekräftar ju att fläkten är dimensionerad för fullgaskörning i Arizona och nästan inte behövs i Norden. Jag ska leta upp en 940-anordning. Och jag förstår din synpunkt med styrningen på fläkten... Det är ofta passagerare håller på och stör, de pladdrar om oväsentliga ting, de äter glas och spiller, de fipplar med sidorutan eller radion osv. Enklast vore att ta ut sätet fram och ha ett bord där. Å andra sidan har jag kommit på vilken brudmagnet en äkta 245:a är. Synd att man redan har sällskap - ähum.
Tack Ulf!
#1560127
Termokontakt är lätt att hitta vp autoparts eller så och på bildelsbasen.se vimlar det av elfläktar till 940. Så det verkar ju enkelt. (Varför gjorde inte Volvo detta på en gång? Alla frågor får inte svar.) så kom jag på en liten sak: Det är AC på "Sorken" och kondensorn har egen fläkt, iaf på nyare modeller. Nå, kylfläkt, luftkonditionering och sommarvärme passar verkligen ihop. Tror det blir bra.
av Erik Å
#1560128
Sätt termokontakten nertill på kylaren. Överkanten är nästan alltid het, underkanten blir bara varm då termostaten öppnar och det är då fläktkylning behövs..
Där satt den på en del Renault-modeller, det fanns ett bra skäl :-)
Sen vill man tvångsköra fläkten då eventuell AC:n är igång, iallafall då man kör sakta..
#1560140
Höger sida på liggande kylare är samma som botten på en stående kylare. På min 745-a (med höfläkt) och AC med original monterad elfläkt framför kylaren sitter givaren i övre högra hörnet på kylaren. Under dom c:a 15 år jag har haft denna (fantastiska men misshandlade) bil har fläkten "gått igång" någon enstaka gång i bilköer under riktigt varma sommardagar. Höfläkten hör man går igång några gånger varje år. Har 92° termostat. Att ta bort en höfläkt som fungerar kan inte ha stor inverkan på bränsleförbrukningen. Tänk på att en belastad generator kan dra ordentligt med kraft också.
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av Ulf965
#1560142
AC komplicerar det hela. Fungerar AC i din 240?
Om den fungerar, vill jag inte rekommendera något byte till elektrisk kylfläkt.
Kondensor till AC behöver mer kylning än utan.
Här kan du läsa om hur Volvo hanterade detta för 960: https://www.scribd.com/document/638710086/ECC-en-Airco
Om din siffra med 0,73 l/mil stämmer, ser jag inget större behov av att optimera bränsleförbrukning.
Det är det inte omöjligt att du kommer skapa mer problem än du löser med byte från visco- till el-fläkt.
#1560151
Stort tack för alla svar. Ja, Sorken är ovanligt snål. Men det är när jag gubbkör den. Låg fart ger längre lyssningstid på podd eller musik. Det är min melodi. Jag tror att förbrukningen kan pressas litegrann och fläkten är ett ställe. Inte för att det behövs, utan för att det är kul att prova. Ja, AC:n är nyrenoverad och fungerar bra. Den är av enklaste sort, dvs av/på. Otroligt primitivt verkligen - min 745:a -90 hade t o m ECC/ACC som fungerade långsamt men helt perfekt. Men jag har inget emot att sköta kontrollerna själv, vilket jag nämnde.
Jag tar det Erik och Lennart påpekar ad notam och betraktar det Ulf skickade. Ev sätter jag in en elfläkt, men återställer ifall AC:n inte hinner kondensera i vettig takt. (Om tre år har jag kanske en nästan ny 940-fläkt till salu. Håll utkik!)

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]