Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1561128
0,3 l/mil - det är världsrekord! Men så såg jag att du skrev bensin... :-D Så jag antar att det går åt nästan en liter sprit också. (Och etanol innehåller massor av kolatomer, Lennart. Det är det som ingår i förbränningen: Kolväten i olika former som oxideras => CO2 + H2O + värme.)
Det är lite förfining av min gamla bil, ja. Utsläpp är inget som vi ska vara hysteriska över. Höfläkten är överdimensionerad för 90 % av användningen och min viskokoppling tycks ändå vara slut, så tanken var lite att spara undan originaldelarna och transplantera en elfläkt från en 940. Bonus är minskad förbrukning, lägre ljudnivå och mindre slitage på vattenpumpen.

PS. Jag fick isär viskokopplingen (fyra krysskruvar) och kikade på dess inre. Blir inte klok på funktionen. Bimetallspiralen på utsidan tycks kunna förflytta pinnen i centrum någon mm, men på insidan saknas något som skulle kunna påverka silikonoljans flöde därinne. Inga spår av haveri. Det är väldigt kletig gul olja. Lägger ev upp bilder senare.
#1561212
Rödsorken skrev:0,3 l/mil - det är världsrekord! Men så såg jag att du skrev bensin... Så jag antar att det går åt nästan en liter sprit också
Joo, det gör det. Mellan 1,3 och 1,5 l milen vill den ha. Och som det är just nu är det faktiskt billigare att köra på än bensin (skiljde c:a 5 kr/l sist), men de är inta alltid det är så.
Men det "Känns bra" att säga att det den "tar bara 3 - 4 dl bensin/mil" . Just nu kör jag på bensin (E5) för bilen "strular". Kändes helt plötsligt som vatten i tanken, vilket är i princip omöjligt med tanken full av "K-Sprit". Den "rycker", men bara när motorn är varm. Ligger en ny Biltema tändspole i garaget, får se om det blir skillnad.
#1561568
Den rycker säger du. Nästan lägger av någon sekund i hög fart? Du har väl sett till att bränslepumpreläet har fullständig kontakt? Nästan standardfel på de här som har några mil och år i ryggen. Detta är nog ett tips som du knappast behöver, förstås.
Mitt fläktande har inte kommit så mycket längre, dels skulle jag vilja förstå viskokopplingen. Saxar från en sida:
"Termisk fläktkoppling reagerar på temperaturen i luften som rusar över den från kylaren. När kylaren värms upp värms också luften som passerar genom den. Detta värmer upp en liten bi-metallisk spole i ansiktet på fläktkopplingen, vilket frigör en intern ventil. Ventilen släpper ut tung silikonvätska, som låser fläktklingorna vid fläktremskivan." (Källa: AllaFrågorBlogg)
Det är en början till någon sorts felsökning. Jag är just nu sugen på att installera "något elektriskt" och köra den manuellt. Obs att bilen inte rullar dagligen, mer som min roliga grej och rullande restaurering. På lite sikt ska hela värmesystemet gås igenom och fläkten till kupén bytas. Skönt att det fortfarande finns gott om delar.
#1561612
Nu vet jag inte normal livslängd på reläet. Bränsle och spridar/avstörnings reläna är bytta under åren som gått. Det har dock inte varit reläna det varit fel på så jag har faktiskt några relä liggande så jag kan prova.

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]