Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1560167
Fler snåltips utöver gubbkörning (som kallas eco-driving och är högsta mode numera) :-D
Det tog mig många år att inse hur viktigt bromsunderhållet är för att hålla nere bränsleförbrukningen. Ligger beläggen och släpar det minsta mot skivorna så hoppar förbrukningen upp märkbart.. Det står t.o.m. som tips i instruktionsboken till min V70 generation 1
Därnäst kommer däcken; köp bara däck med A-klassning på rullmotstånd. Lufttryck i överkant. Gå INTE upp i bredd, det finns goda skäl till att tävlingscyklister kör på däck smala som prinskorvar :party:
Håll toe-inställningen på både fram- och bakaxel så nära noll som möjligt.
Använd 0W-xx syntetolja. Tunnaste som handboken tillåter :P
Kolla att inte eventuell luftförvämning har fastnat i läge varmluft. Termostaten vid blandningsspjället (850-V70) verkar gå mot "varmt" läge när den åldras. Motorerna har bäst verkningsgrad och effekt på sval luft. Har man en nyare motor med knacksensor så kommer den att märka att motorn gärna knackar om den får luft som är 30-40 grader och då sänks tändningen. Inte bra för ekonomin. :oops:
Håll aerodynamiken så ren som möjligt; bort med takbox, ankstjärt, vindanvvisare, husvagnsspeglar, takräcke osv.
Kolla att termostaten fungerar bra så att motorn kommer upp i rätt temperatur så snabbt som möjligt
Själv har jag lagt till en omkopplare som kopplar motstånd parallellt med kylvätsketemperaturgivaren för att lura motorstyrningen att tro att motorn är varm och skippa bränsleupprikningen vid kallstart. Men 240 har väl manuell choke som gör samma sak när man trycker in den? :-)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1560179
Vad är det för årsmodell? Kanske ECU:n kan sköta elfläkten. Det gör den ju på 940, då sitter ingen givare i kylaren utan ECU:n styr kylfläkten baserat på ex. kylvatten temp, om AC är av eller på exempelvis.
#1560195
Erik Å skrev:Fler snåltips utöver gubbkörning (som kallas eco-driving och är högsta mode numera) :-D
Det tog mig många år att inse hur viktigt bromsunderhållet är för att hålla nere bränsleförbrukningen. Ligger beläggen och släpar det minsta mot skivorna så hoppar förbrukningen upp märkbart.. Det står t.o.m. som tips i instruktionsboken till min V70 generation 1
Därnäst kommer däcken; köp bara däck med A-klassning på rullmotstånd. Lufttryck i överkant. Gå INTE upp i bredd, det finns goda skäl till att tävlingscyklister kör på däck smala som prinskorvar :party:
Håll toe-inställningen på både fram- och bakaxel så nära noll som möjligt.

Nu snodde du nästan ett tema jag tänkte ta upp :-)
Det om toe-in var nytt. Det gäller att inte ploga helt enkelt. Jag har ett tillägg på listan: Stäng av alla onödiga elförbrukare. Det är himla mycket man kan lassa på utan att man riktigt tänker på det. Jag brukar tänka på det när jag åker med andra, särskilt på vintern. Bra respons du kom med.
#1560197
frasse4 skrev: sön 05 nov 2023, 17:49 Vad är det för årsmodell? Kanske ECU:n kan sköta elfläkten. Det gör den ju på 940, då sitter ingen givare i kylaren utan ECU:n styr kylfläkten baserat på ex. kylvatten temp, om AC är av eller på exempelvis.
Det är den senaste, dvs sista, dvs 93. Ifall ECU:n ska styra fläkten är vi direkt ute på ett teknikfält som jag inte behärskar. Men jag hajar tanken och kan ju kolla elschema för 940 för att få en idé.
av Erik Å
#1560207
Rödsorken skrev: sön 05 nov 2023, 19:50 .. Stäng av alla onödiga elförbrukare. Det är himla mycket man kan lassa på utan att man riktigt tänker på det.
Just ja, jag har slängt in LED-lampor överallt där det går, t.ex. bakljus, parkering, skyltbelysning. Och fulkör med LED-bestyckade dimljus som DRL så länge det är dagljus. Det lyfter bort mer än 100W last från generatorn. :party:

Dubbelt liggunderlag installerat under oljetråget gör att oljan håller sig hyfsat varm under timslånga shoppingstopp..

Och så avskärmat luftflöde genom övre delen av kylaren (både för att hålla kvar värmen i motorrummet och för att reducera luftmotståndet) men sånt blir man idiotförklarad för här. Luftmotståndet ökar faktiskt i vinterkyla pga luftens högre täthet. :P
Luftmotståndet verkar öka med ca 16% från +20 till -20C.. Svårt att göra något åt naturlagarna dock :-D
#1560341
Just det Erik. Min 745:a hade automatiskt halvljus och det ville inte jag ha. Såg till att släcka det så att positionsljusen återstod. Där satte jag 3,4 W LED = varsel. Tänker man så att bak, skylt och halv är borta och endast 6,8 W lyse är tänt jämt, så är vi på en helt annan nivå i el-last. Viktigast är ändå att spara lamporna till verkligt mörker. Tror vi tänker likartat.
Att isolera tråget för att hålla värmen lät rätt klurigt också. Vid hårdkörning i höga temperaturer bör man kunna ta bort det. Kallstarter är det jävligaste för varje motor. Minns ni motoroljereklamen: En enda kallstart i -30 sliter lika mycket på motorn som 1000 mils landsvägskörning. Gällde väl stor lastbilsdiesel iofs. Vid -30 är motoroljan mer lik mjukt vax än olja. Det har jag sett på YT-kanalen "garage 54" som är några smågalna ryssar som testar galna grejer på bilar.
Ska berätta hur det gick med kyleriet ifall det händer något kul med det.
#1560990
Vad hände?
1) Utan fläkt blev det tyst och kylde bra i den låga utetemperaturen (8-10). MEN stod jag någon minut på tomgång klättrade nålen, så detta kommer inte att fungera alls.
2) Viskokopplingen är trög. Frös den över natt och den var lika trög. I ugn 50-60 C ingen skillnad. Korrekt funktion är väl att den går lätt kall, men ska dra med sig rotorbladen då uppvärmd. En ny kostar omkring 1000 kr och det blir det inte, men Biltema (!) har en 16" elfläkt som bygger blott 65 mm för 340 kr. Kanske jag provar med. Helst skulle man vilja ha termokontakten på nedre slangen ut från kylaren och till motorn för bästa styrning, inte sant? Tillslag vid 90 C eller så.
3) Ulf965 påpekade just detta med styrning på returen OCH en brytare så man kan tvångsköra fläkten. Kan vara en sak isht på min som har AC (dvs en elfläkt också framför kondensorn). Blir det klart tar jag en bild och visar. :-) Skulle ni forumveteraner köpa en ny koppling, som är enklast och original, eller elfläkta? Vi kan nog förutsätta att man inte kan reparera viskokopplingen.
4) Sedan har jag dålig värme och kommer att köra den patenterade rensningen med diskmaskinstabletter frampå vårkanten - eller när jag får tillfälle (har inget eget garage).
av Ulf965
#1561012
Jo, det är många faktorer att hantera vad gäller kylning.
Det fungerar lika bra med termokontakt i kylarens högra ände som ett T-stycke på utloppet med termokontakt. (jag har bägge varianterna på olika bilar.) Det blir en snyggare installation med att använda befintligt uttag på kylaren.
2-hastighetsfläkten från 940 är långt ifrån ljudlös på den lägre hastigheten.
Temperaturen i kylaren är bättre att använda jämfört med att ta signalen från motorstyrningen. (Du får bättre marginaler då)
En variant är att använda PWM styrd fläkt från 850/V70 då blir den nästintill ljudlös för de flöden som behövs.
Se hur PWM fungerar: https://www.240turbo.com/BrushlessFans. ... gbrushless
Jag har kopplat en sådan fläkt och provkört men inte monterat i bil.
Kompressorn för AC på min 240 skar tyvärr, när säkringen för kylfläkten brände av.
Om man skall koppla in kylfläkten vid lägre hastighet än exempelvis 60 km/h är detta möjligt, om signalen från hastighetsmätaren används. Detta sätter krav på lite elektronikkunskaper.
Den bästa fläktkåpan finns på Volvo 740. Den bygger inte så mycket inåt mot motorn som 940 varianten.
Elkylfläkten bör kopplas så den startar om AC användes.
#1561041
Mycket kloka synpunkter och kanonbra länk. Ska ge akt på kondensorfläkten och titta vidare på de lösningar du ger exempel på. Målet är inte tyst och snål, mera en vettigare bil i allmänhet. Förfina kärran och ordna det som Volvo skippade för 30 år sedan. Jag underskattar inte kylbehovet. Bara att tänka på kontrasterna: Lugn landsvägskörning på vintern med full värme i kupén gentemot +35 grader i juli i bilkö med AC på. Det ska fläktas!
#1561085
Rödsorken skrev:Sorken är ovanligt snål. Men det är när jag gubbkör den. Låg fart ger längre lyssningstid på podd eller musik. Det är min melodi. Jag tror att förbrukningen kan pressas litegrann och fläkten är ett ställe.
Gör du det för att "förfina" bilen är det väl Ok. Gör du det att minska bensin förbrukningen och/eller utsläppen av CO, CO², HC m.m blir det dyra droppar. Min 745-a tar bara c:a 3 - 4 dl bensin/mil och hade samma avgas värde (0,2 på både CO och HC (ej fungerade katalysator) om en modern bil och i princip ingen NOX då etanol inte innehåller kol. Och då kör jag inte "snällt", ofta last/släp och har AC på alltid för miljöns skull (miljön I bilen alltså)
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]