Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nisse1337
#1558684
Hej alla
Tidigarre i sommras satte jag dit dubbla stromberg gulkork på min 240.
Efter att ha justerat dessa förgasare upp och ner så får jag blandade resultat men inge bra resultat
I nuläget är de drag som fan över 3000 varv och håller hyffsad tomgång men vid 1200 till 2500 hostar den och är trött som fan det luktar också som bränt ur avgasröret när den står på tomgång dvs inte vanlig avgas lukt
Alla svar uppskattas även de dåliga:)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1558701
Är motorn trimmad för övrigt? Korta insug med stor diameter är lnte bra för bra vridmoment vid låga varv.
av Nisse1337
#1558752
lennarte skrev: mån 23 okt 2023, 19:22 Är motorn trimmad för övrigt? Korta insug med stor diameter är lnte bra för bra vridmoment vid låga varv.
Nej motorn är inte driekt trimmad det är 531 top och extraktor sen är det bara förgasarna och ja ganska kort insug men jag kan få bra lågvarvs effekt men då finns de inge i top registret vet ej om det är o byta ut nålar som gäller munstycken har jag letat efter och sett att det bara finns en storlek till dessa förgasare
av Rödsorken
#1558776
Ja, när man vässade moppen och gick upp i huvudmunstycke så...
Halvseriöst: Luktar? Då är det ju fett - och hur ställer man luft-/blandskruv på dessa? Det finns tjocka handböcker om Volvoförgasare (SU/Stromberg), men antar att det inte är läge för sådana i detta läge när du byggt om. Om du tar ur stiften efter tomgångskörning, hur ser de ut? Svart o kladdigt? Om du drar hårt en bit, tvärstannar och tar ur ett stift, hur ser det ut då? Andas din motor fritt? Den går bra på höga varv men tappar på mitten och då misstänker man nålen/nålarna. Så är det i förgasarteorin. Ja, mer kan jag inte bidra med. (BMW - bara meka vidare.)

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]