Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PetEri
#1557691
Min känsla är att det bör gå att få en 240 godkänd med en sugfemma på max 170hk.
Jag skulle vilja veta allt om hur det går till. Så tips på eventuella hemsidor och forum trådar, som avhandlar ämnet mottages tacksamt.
Går såklart bra att skriva här också! Jag är endast intresserad av fakta, gissningar, rykten och annat är inte så intressant!
#1557707
Det går t.o.m. att regga med turbo femma men det måste vara 210 hästar har jag för mig. En 170 hästars femma är det bara att slänga i och regga om. Så länge allt är sjysst OCH bilen inte är en 93a. Är den 93a måste man gå via SFRO då den är heltypsgodkänd. Är det en riktigt gammal första generationens 240 tror jag att man får göra lite vad som helst med bilen faktiskt.
#1557710
Det här med "bara att regga om" skulle jag vilja veta mer om. Är det bilprovningen som utför det?

Måste man ta katten med femman till 240n. Eller är det okej utan katalysator, om bilen är - 88 eller äldre?

Var det 210hk i dom tidigaste T5orna?
#1557721
Nej, 210 hästar ligger i typ 2,4/2,5t motorerna. Det är femcylindriga turbomatade maskiner som finns i v70 turbo (inte t5). Det har med att 240 karossen inte är godkänd för vridet/hästarna i en t5 (226hk). Så vitt jag vet måste man ha katt om man reggar om en bil som haft det innan ELLER om man byter till ett paket som såldes med katt. Tror det finns en fas 0 v70 (den som såldes typ saffransgul) som hade t5 på 193 hästar eller nåt förresten.
Iaf får vridet max höjas 10% och effekten 20% om jag inte missminnet mig. Kommer inte ihåg om man får utgå från en 240 turbo på 155 hästar eller om det gäller just din bil. Sedan måste man ibland fixa turbobromsar osv om jag inte missminner mig. Jag hade hört av mig till SFRO ÄVEN om man inte ska regga som ombyggt då deras besmän är riktigt duktiga på detta.
Regbessa bör man kunna göra på alla "gamla" besstationer där det kan väga bilen osv så vitt jag vet.
#1557741
Det är väl bara gamla 2,5T på 193hk / 270Nm som går igenom utan större ombyggnationer. Möjligen om man hittar den synnerligen ovanliga 2,0 T5 på 180hk, men såna finns knappt att få tag i. Volvo har godkänt 220/hk / 270Nm som max i 200-serien OM man har 1031 bakaxel och ventilerade bromsar fram.

Sen om det är värt att bygga om till femma är en annan sak. Det är en hel del saker som lär skaffas. Motorfästen, växellåda, eventuellt kardan kabelhärva + styrbox/ar till motorn, kortat tråg och modifierade vattenrör och någon lösning på fördelarlock. Insuget måste byggas om då kan man få bekymmer med brist på plats runt termostathuset och servopumpen.
#1557765
Absolut en del fix med att bygga om. Ger man sig i kast med det, så måste man tycka att det roligt! Men nåt som jag verkligen gillar med Volvo, är att det finns så gott om delar att tillgå, nytt, beg och eftermarknad. Motorfästen, växellådor och annat för ett sånt här projekt finns ju att handla.

Personligen ser jag en femcylindrig maskin som en av dom mest välljudande och ballaste och 240n är väl troligen Volvos mest tilltalande kaross. Så att Ja, jag tycker detta är fränt :-)

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]