Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FredrikDegerman
#1557460
Hej kunskapsbanken!
Fick anmärkning på besiktningen på bakbromsarna och de trodde det var luft i systemet. (Bytte skivor och belägg förra året, men luftade inte då) Så tipset att lufta dem och då jag ändå tänkt byta bromsvätska (tror inte det är gjort de senaste åren, har ägt bilen i två år. Innan dess hade den stått ett par år) så var jag ut igår och började gå lös på nipplarna. Jävvlart varenda en var runddragen men men mycket värme, wd40 och lättare knackningar så fick jag loss alla hela med papegojtången! Sjukt glad för det!
Men då de som sagt inte är så vackra så tänkte jag byta dem. Google pekar både hit och dit om vilka nipplar som man skall ha så jag undrar om någon här i forumet har tips om Mekonomen/Biltemas artikelnummer som passar då det är de butikerna vi har här i Skellefteå och jag skulle vilja ha igång bilen innan helgen då den skall med på älgjakt! :)
De fanns inte heller på Volvo
Gissar på Girling-ok?
av Rödsorken
#1557500
Det har gått flera timmar och du har inte fått svar! Bidrar med det jag kan: Produktskylt i motorrum höger innerskärm ska vara (1990+) vid H = 1 = Girling runt om, H = 2 = Girling fram och ATE bak. Tyvärr finns också en s k serviceskylt som på senare 245:or sitter i mellersta förvaringsutrymmet i skuffen som i min bok säger 1 = Girling resp 2 = ATE. Det är troligt att det är Girling alltihop på din vagn. Det är en början.
Är det vätskebyte, luftning och efterkontroll före helgen? Då är det brådis! Universalnipplar går ju att beställa, men det hinns inte, antar jag. Som väl är kan du till nöds köpa flera och återlämna. Det kan inte vara något problem på dina inköpsställen. Hoppas du får hjälp på "Kunskapsbanken". Berätta gärna hur det avlöpte.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1557520
Skruva ut en nippeln och proppa papper i hålet. Ta med nippeln till en reservdels firma. Det finns inte så många nipplar att välja på, 2 - 4 st olika kanske. Det skiljer på diametern (gängan) främst och längden. Själva funktionen är samma på alla.
#1557597
Nu är den igenom besiktningen! :)
Jag köpte på mig ett gäng av olika varianter och sedan skruvade jag ut en fram och en bak och testade mig fram och den som passade både fram och bak var 1/4"x28 UNF. Så det pekar på Girling både fram och bak gissar jag. Så jag skruvade i nya nipplar i alla hål och sedan sög jag ut nästan all den gamla bromsvätskan ur behållaren, fyllde på ny och sedan luftade jag med hjälp av Biltemas bromsluftare (19-1531) i den ordning som Haynes föreslår. Funkade kanoners. På två av nipplarna på framoken verkade dock aldrig luften ta slut så till slut antog jag att det kom in via gängorna på nått sätt, så jag sög med luftaren så mycket att jag såg att den nya vätskan kom igenom och sedan skruvade jag kvickt åt nippeln.
Pedalen kändes stum och fin så jag bokade en efterkontrolltid och åkte i morse och besiktade. Gick hur bra som helst! Så nu får den följa med på älgjakten i helgen!
Tack för hjälpen! Tryggt att detta forum finns om man kör fast/inte vet.
Trevlig Helg på er alla!
/Fredrik
av TioTusenKRBil
#1557708
Du bör flusha systemet om det inte är bytt på två år då detta är rekomenderade bytesintervallen för 99% av all bromsvätska. Ett tips när du luftar är att pumpa 3-9 ggr tills pedalen är stum, trycka ner pedalen, och öppna nippeln. På verkstäder använder man sällan speciella verktyg utan man låter helt enkelt vätskan rinna ut och så spolar man av med vatten efter att allt är färdigt (vätskan är frätande).
av adambopai50
#1558676
FredrikDegerman skrev: ons 11 okt 2023, 16:31 Hej kunskapsbanken!
Fick anmärkning på besiktningen på bakbromsarna och de trodde det var luft i systemet. (Bytte skivor och belägg förra året, men luftade inte då) Så tipset att lufta dem och då jag ändå tänkt byta bromsvätska (tror inte det är gjort de senaste åren, har ägt bilen i två år. Innan dess hade den stått ett par år) så var jag ut igår och började gå lös på nipplarna. Jävvlart varenda en var runddragen men men mycket värme, wd40 och lättare knackningar så fick jag loss alla hela med papegojtången! Sjukt glad för det!
Men då de som sagt inte är så vackra så tänkte jag byta dem. Google pekar både hit och dit om vilka nipplar som man skall ha så jag undrar om någon här i forumet har tips om Mekonomen/Biltemas artikelnummer som passar då det är de butikerna vi har här i spela utan krav på BankID, Skellefteå och jag skulle vilja ha igång bilen innan helgen då den skall med på älgjakt! :)
De fanns inte heller på Volvo
Gissar på Girling-ok?
Hej! Jag hade samma problem med min Volvo för några månader sedan. Jag hittade de rätta nipplarna på Biltema. Tyvärr har jag inte kvar kvittot, men jag rekommenderar att du ringer deras kundtjänst eller besöker butiken personligen. De kan hjälpa dig att hitta rätt produkt baserat på din bilmodell. Lycka till med älgjakten!

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]