Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Loevet
#1556845
Hej! Jag är nära på att ta över en 245 -93 med B230FD och M47. Jag har tidigare bara haft Volvos med B230F och har noll erfarenhet av FD. Jag förstår när jag söker att det enda som skiljer med FD är systemen för att skydda miljön, men hur är de att meka med? Tänker att om jag har lite vana av B230F så borde det inte direkt vara svårt att hantera EGR + Pulse Air. Vill dock ställa frågan här så jag inte blir helt överraskad. Är det något jag ska ha i åtanke? Tänker generellt samt om det finns något jag ska kika extra på i motorutrymmet inför köp. Vad är symptomen för att systemen inte fungerar som de ska, lampa i instrumentbrädan och/eller märkligt beteende hos motorn? Ser att det finns delar till systemen hos diverse Volvo-handlare så tillgången på delar verkar inte vara ett stort problem.

Ursäkta om frågeställningen är lite vag, tror det jag söker är bekräftelse på om jag ska gå vidare eller om någon har argument som talar emot B230FD. Tack på förhand!
av Amarace
#1556850
FD är väl den slöaste motorn av alla B23/230, ingen raket alltså. Är i princip EGR som skiljer främst, och den ingår inte längre i funktionskollen på Besiktningen, men måste sitta där. Huvudsaken den är tät så spelar funktionen ingen roll, Men fungerar den så är det ju förstås bra, rent mekanisk funktion.
av S80_140HK
#1556938
Jag har en -93 B230FD. Känner ingen skillnad i "prestanda" jämfört med min -90 B230F. Däremot så är FDn betydligt tystare i gången, troligen beror det på oljesprutet under kolvarna = andra toleranser på kolvspel osv.

Min åsikt är att FD är precis lika bra som dom som saknar EGR + Pulsair. Finns såklart lite mer slangar och sånt som kan gå sönder, men det är ju enkelt fixat.
#1565032
Jag har en 93a med fd och har haft två andra bilar med vanliga F motorn. Tycker fd är kanon! Tystare motorljud och märkbart bättre bränsleförbrukning faktiskt, inte mycket dock. Den upplevs lite slöare tycker jag. Tänk på att rengöring av egr och pulsair ventiler ingår i serviceintervall så kan vara en god ide att plocka dän dessa och köra igenom med lite bracelean eller bensin och motivera upp.
Sen är det ju lite mer prylar i motorrummet. Betydligt pilligare att byta oljefälla än på en vanlig f tillexempel
Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]