Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rödsorken
#1556926
Såja. Ber om ursäkt ifall du tog illa upp. Men försök att haka på i själva frågan. Det ÄR svårt att skriva och få med alla detaljer så att det blir glasklart. Att rycka i spaken ger helljus oavsett strömställare om bara nyckeln sitter i, gäller mängder av bilar, inte sant? Jag kan alltså inte blinka i P-läge (som är mitt varselljus just nu). Det hugger i reläet men inget mer. Lennart påpekar att mitt lyse är felkopplat - osäkert då andra 240 har samma fenomen. Som om reläet inte drar/släpper riktigt som det ska. Men det har ringa praktisk betydelse. Man kan leva med det. Jag nämnde saken ifall någon känner igen detta och kanske t o m kan härleda till ursprungliga lystrubblet. Vad gäller torkarna - som är verkliga eltrasslet - så ska jag rota vidare och återkommer eventuellt.
Bäste Amarace - fortsätt att skriva och dela med dig av dina kunskaper!
av Rödsorken
#1556934
Såja. Ber om ursäkt ifall du tog illa upp. Men försök att haka på i själva frågan. Det ÄR svårt att skriva och få med alla detaljer så att det blir glasklart. Att rycka i spaken ger helljus oavsett strömställare om bara nyckeln sitter i, gäller mängder av bilar, inte sant? Jag kan alltså inte blinka i P-läge (som är mitt varselljus just nu). Det hugger i reläet men inget mer. Lennart påpekar att mitt lyse är felkopplat - osäkert då andra 240 har samma fenomen. Som om reläet inte drar/släpper riktigt som det ska. Men det har ringa praktisk betydelse. Man kan leva med det. Jag nämnde saken ifall någon känner igen detta och kanske t o m kan härleda till ursprungliga lystrubblet. Vad gäller torkarna - som är verkliga eltrasslet - så ska jag rota vidare och återkommer eventuellt.
Bäste Amarace - fortsätt att skriva och dela med dig av dina kunskaper!
av Rödsorken
#1556946
Saxat från cleanflametrap.com:

Wipers dead - dirty ground contact at motor; corroded fuse #2
Motor slow and makes grinding noise - Electrolux field magnets unglued from case
Motor slow and wipers making clunking noises - wiper drive bound up
Wipers stop in mid-sweep when turned off - parking contacts need cleaning
Wipers do not sweep, but motor runs with cyclic sound as if wipers should be sweeping - wiper drive pulley loose from shaft
Wipers do not turn off until key is switched off - parking brake contact is dirty[/list][/list][/list][/list]
From Philip Rice: If front or rear wiper keeps running when switched to the "Intermittent" or "Interval" position, check the associated (front/rear) wiper relay.

Den nämnda sidan är guld! Redigerad av en Art Benstein(?). Mycket tydligt beskrivet och ofta med närbilder som säger det mesta. Den är säkert välbekant med alla gamla 240-rävar, men jag passar på att visa den. Om vi tittar på detta torkartrassel så har jag redan bytt reläet och inget hände, alla kontakter är rengjorda och jordpunkter kontrollerade. Det blir till att göra en ny dykning i växeln vid torkarmotorn. Just kontaktblecken som sign Amarace har påpekat. ;-) Tyvärr inget tydligt knas där vid motorn men ibland ordnar sig saker bara man rör runt lite i det.
av Rödsorken
#1558797
Bara ett jädra jordfel! Lovade att återkomma när problemet var ur världen. Kopparblecket i vinkelväxeln vid torkarmotorn hade verkligen inte ordentlig kontakt med locket som i sin tur är väljordat. Nu har den det. Smärgelduk. Allt väl.

Denna "felsökning" har hamnat lite fel. Min rubrik är alltför svävande. Ifall en vänlig moderator lägger detta under "torkarproblem 240" vore det bra. Sedan när det kommer till halvljuset ska jag göra som Ulf har visat. Vad gäller helljuset kvarstår problemet, men det är delvis en struntsak. Bilelektronik är ofta riktigt knepigt. Och isht på en bil som stått så mycket som "Sorken" gjort. Belysningen (hel o halv) har tydlligen två reläer inblandade, varav ett sitter under ratten, vad jag förstår. Ofta misstänker man de där sakerna och det är ju relativt enkelt o billigt att prova ett byte. Jag får se. Tack till alla som bidragit med tips!

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]