Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rödsorken
#1556697
Hej alla.
Alldeles ny på forumet men ingen färsking på 245. Ägde en 87:a i många år och skrotade den vid 32 000 mil. Det var röda faran som åt ur den undertill, annars mycket skön bil med sitt renoverade förarsäte som den fick i 20-årspresent.
Min nyinköpta 93:a är en lågmilad Gotlandsbil som sköter sig bra, men det är några småsaker:
1) Torkarna går inte att stänga av ibland. Det är smått desperat, och för att slippa knäppa ur säkringen har jag hittills monterat en hängströmbrytare. Den verkar inte hitta sitt viloläge, så något ska väl justeras vid drivet vid motorn?
2) Helljusblinket går inte ("ljustutan"). Annars funkar hel o halv som det ska.
3) Denna har ju inte varsel som Volvo brukade ha, utan automatiskt halvljus. Jag skulle vilja att "Sorken" är släckt när ljusvredet står i noll. Vilket är enklast? Ta ur stift i vredet eller annat? Släcka hela bilen (alltså även bak), är det möjligt?
Att bilen har namnet "Sorken" är väl lätt att haja med den regplåten. :-D
Tacksam för tips!//Anders
Bilagor
Sorken vid Lv2.jpg
Sorken vid Lv2.jpg (758.39 KiB) Visad 1496 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1556752
Torkarmotorn kan vara "körd", fömodligen det "automatiska tillbakagång" automatiken i motorn som är slitet.
Ljustutan kan vara i spaken om helljuset funkar som det ska. Men det kan vara strömen till ljustutan som felar också. Den (strömmen alltså) är inte samma som till helljuset. Helljuset kommer från ljusvredet medan ljustutan kommer från batteriet.
Det sitter (på 740) en säkring för det automatiska halvljuset, tar jag bort den så fungerar det bara med ljusvredet. Är förmodligen samma på 240. Jag har inga vaselljus på min 740, kontakterna vid lyktorna hade murknat sönder och nya (eller begagnade) finns inte att köpa. Bara till nyare modellen utan varselljus, så jag kör med dimljus i spoilern istället.
av Rödsorken
#1556768
Tack Lennart för idéer. Men torkarmotorn låter ju bra, "kontaktskivan" är fräsch, inget är synbart bränt eller förstört - den bara inte stannar där den ska. Det är nästan konstigt att det är så svårt att få hjälp med denna lilla sak. Hittade dock denna när jag rotade vidare på nätet: https://cleanflametrap.com/wiper.html
Där kan man kanske komma vidare.
Jag har provat att byta intervallreläet under vänsterfoten. Ganska billigt. Och faktiskt hela spaken som jag köpte en reservdel från bildelsbasen. Att byta delar kanske inte är den billigaste rep-metoden, men tyckte det var vettigt här.
Ang helljuset så undrar jag ändå över ditt svar, eftersom man tydligt hör det stora reläet (s k stegreläet) bredvid expansionskärlet dra ordentligt. Jag menar att det klickar ordentligt när jag drar i spaken (blink eller hel).
Lagom trubbel för en envis gubbe. Hehe.
av Ulf965
#1556804
Här kommer elschema för Volvo 240 -93. (Det går inte alltid att helt lita på att dessa stämmer, det är dock mycket lättare än utan schemor.)
Bilagor
2 ljus 240.JPG
2 ljus 240.JPG (293.34 KiB) Visad 1463 gånger
1 ljus 240.JPG
1 ljus 240.JPG (303.93 KiB) Visad 1463 gånger
av Rödsorken
#1556811
Tack. Det är ju ÖVERTYDLIGT att den grå mellan stegreläet och strömbrytaren ska bort - då är det inget automatiskt halvljus. Det blir avbitartång nu (vågade inte riktigt innan, fast jag just misstänkte den där grå...). Det var ett för jäkla bra schema du har, Ulf. Mina är rätt röriga.
Får jag ordning på mina torkare ska jag skriva en liten felsökningsguide. Lovar.
av Ulf965
#1556813
Jo, schemorna är tydliga. Dock kan det skilja lite mellan schemor och verklighet ibland.
Lossa bara den grå tråden vid ljusvredet och tejpa den. Då har du chansen att ångra dig.
av Amarace
#1556828
Finns ingen ljustuta på en 240, förutom när ljuset är släckt, utan spaken växlar bara mellan hel och halv när ljuset är,på.
Angående torkarproblem så ligger det i kontaktblecken innanför plattan på motorn, där sköts viloläge och återgång.
av Rödsorken
#1556854
Hej Amarace. Vänligen svara inte på frågor som du inte har helt koll på. Självklart finns ljustuta på 240. Kanske inte alla 2,8 M tillverkade men på en hel hög. (Och jag har på denna, som på min förra, att helljusreläet inte drar tillbaka. Därför kan helljuset braka igång när jag slår på lyset. Bara man är beredd så är det ingen grej.) Vad gäller torkarbekymret så är vi en bit in i den diskussionen och tipsa gärna om en klurig elkunnig person i närheten av Stockholm, ifall du känner en sådan "guldklimp".

@Ulf965: Lovar att jag inte knipsar kablar :). Jag ska göra som du säger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1556896
Om helljuset tänds automatiskt när du slår på tändningen eller startar motorn sä är det felkopplat. Det är bara halvljuset som ska tändas (och p-ljusen). Helljuset tänder du med ljusvredet
av Amarace
#1556921
Oj, du jag ska gladeligen totalt strunta i dig i fortsättningen! Ber om ursäkt på förhand om det jag skriver nedan som jag uppenbarligen inte har en aning om (trots att jag kan allt om 240 på mina 10fingrar).
Dom flesta på Volvoforum, volvogrupper på facebook m.m. Vet vem jag är, och jag skriver inte om sånt jag inte vet. SJÄLVKLART finns det INTE ljustuta mer än som jag skrev, när ljuset är på har spaken som enda funktion att växla mellan hel och halvljus, finns bara en anslutning i spaken som jordar när du drar i den, och då triggas hel/halvljusrelät och växlar mellan hel och halv, när parkering är på, eller ljuset är släckt så får du däremot ljustutefunktion, eftersom relät då inte växlar iomed att det inte har ström in på strömanslutningen. 7/940 däremot har en extra funktion i spaken så att när du bara rör den lite har den ljustuta, och drar man lite till så växlar det. Men detta var det sista jag skriver till dig, du väljer själv om du tar åt dig av det jag skriver.
Rödsorken skrev:Hej Amarace. Vänligen svara inte på frågor som du inte har helt koll på. Självklart finns ljustuta på 240. Kanske inte alla 2,8 M tillverkade men på en hel hög. (Och jag har på denna, som på min förra, att helljusreläet inte drar tillbaka. Därför kan helljuset braka igång när jag slår på lyset. Bara man är beredd så är det ingen grej.) Vad gäller torkarbekymret så är vi en bit in i den diskussionen och tipsa gärna om en klurig elkunnig person i närheten av Stockholm, ifall du känner en sådan "guldklimp".

@Ulf965: Lovar att jag inte knipsar kablar :). Jag ska göra som du säger.
Brainys V60

Vet inte om bilen hörde att jag tänkte b[…]

Startbatteri

Hej på er! Om man har start/stop och byter b[…]

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]