Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HyprboreanCunnyJäger
#1556144
Tjenare, som titeln säger så lyser inte min bagagerumslampa när jag vrider på hjulet för att tända den.
Det ser ut som att det ska vara en kvicksilverbrytare i den, men någon sån fanns inte i min, är det något som går att köpa idag? Eller har ni några bättre lösningar?

Den ser ut såhär också (Minus kvicksilverbrytaren såklart): Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1556157
Problemet med dessa lampor är inte att dom inte tänds, utan att dom inte släcks. Jag fick min motorrums belysning att fungera, men stängde av den efter att batteriet tagit slut några gånger. Tänder numera "vid behov".
#1556246
lennarte skrev:Problemet med dessa lampor är inte att dom inte tänds, utan att dom inte släcks. Jag fick min motorrums belysning att fungera, men stängde av den efter att batteriet tagit slut några gånger. Tänder numera "vid behov".
Skulle man kunna montera en egen brytare så man kan ha av/på den som man vill? Är lite fundersam på jordningen då det bara går in en kabel till lampan, eller kanske den jordas igenom skruven som håller den i plåten?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1556260
Ersätt lampan med en med bara on-off. Du jordar den med en av skruvarna du monterar den med. Kvicksilver är sedan måånga år totalt förbjudet att använda. På min 745-a (88B = 89-års modell) är där en stålkula som ska rulla. Fungerade säkert det också när det var nytt..... :P :x

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]