Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Carlen67
#1555571
Tjenare!

Köpte mig en 240 -86 i början av sommaren, besiktigade i måndags och då åkte jag på en 2a för att rattlåset inte går i. Verkar finnas nån enstaka tråd om just det, men de flesta verkar handla om antigena att rattlåset inte går ur, eller om 300-serien.

Undrar om det är möjligt att renovera upp ett rattlås? Eftersom den inte går i så känns det ju som om något har fastnat, typ kolven, och att det ska gå att smörja upp det. Jag har försökt ta reda lite på hur rattlåset fungerar men inte hittat något bra. Är det helt och hållet mekaniskt, eller är det någon form utav el som påverkar kolven? Givetvis går det även byta rattlåset, men då ska jag få tag på ett fräscht som passar, samt strula med att byta nycklar m.m.
Senast redigerad av 1 Carlen67, redigerad totalt 0 gånger.
av rd350
#1555577
Finns hela låssatser på veteranprodukter, där får du alla låsen till bilen, till och med låset till handskfacket. I fall rattlåset är bytt tidigare kan det vara felmonterat så låskolven ej linjerar med hålet i rattstången. Bilen kan också ha varit stulen så låset är knäckt.
av Carlen67
#1557053
rd350 skrev: I fall rattlåset är bytt tidigare kan det vara felmonterat så låskolven ej linjerar med hålet i rattstången.
Tack för svar! I princip detta hade skett, tror dock inte det är bytt. Men rattlåset hade glidit ner på rattstången och därmed linjerade inte kolven med hålet. Fixat på 10 min, bara rev ner mattan som var i vägen, tog ett don och knackade lätt på låset till det gled upp nån halvcentimeter och plötsligt gick ratt låset i utan bekymmer.

Märkte en tydlig skillnad att nyckelhålet satt mycket mer "flush" med plasten runtomkring. Tidigare låg det nån millimeter under plastkanten, men efteråt så satt nyckelhålet några millimeter över plastkanten runt det. Så tips om någon annan får samma bekymmer, kika hur tändningslåset sitter emot plasten runtomkring.
av Rödsorken
#1557131
Men om rattlåset glider på stången, som du säger, låter det ju livsfarligt! Hur kan du vara bombsäker på att kolven är fastlåst när låset är olåst? (Krånglig mening där.) Jag skulle be en bra verkstad titta på det fss. Av ren självbevarelsedrift.
PS. Jag har åkt i en (italiensk!) bil som kunde köras med nyckeln urdragen. När polaren skulle demonstrera detta blev det dramatiskt när rattlåset gick i i en sväng. Vi klarade oss tack vare låg hastighet och ringa trafik, men vi kanade i snön över en refug och förlorade kontrollen helt. Förstår att ditt problem egentligen var helt tvärtom, men i alla fall...
av Carlen67
#1557142
Det gled inte lätt, utan behövde ett par knackningar för att röra sig. Varför skulle låsets funktion påverkas av att det flyttat på sig? Med den logiken kan väl ingen vara bombsäker på att kolven är fastlåst, eller?

Förmodligen har förra ägaren av misstag tryck ner det när han byte kupéfläken. Låset funkar precis som de ska i övrigt, dvs går ur först när du vrider på nyckeln och går i först när nyckeln är utdragen.
Användarvisningsbild
av vetten
#1557144
Problemet är väl ändå "Hur kunde rattlåset glida ner" det sk väl vara fixerat där det ska sitta och inte kunna röra sej, någonstans måste det vara fel det ska inte kunna flytta sej!
av Carlen67
#1557161
Jo, helt klart konstigt att det rört sig. Hålet i monteringsplattan där säkerhetsbulten sitter är dock avlångt, vilket jag inte riktigt begriper varför (inte slitet avlångt utan tillverkat avlångt). Möjligtvis så har förre ägaren demontera rattlås och satt det för långt ner? Samt inte dragit åt säkerhetsbulten tillräckligt hårt, så att låset kunde röra sig när jag knacka. Men säkerhetsbulten såg inte rörd ut, så tveksam... Är det endast säkerhetsbultarna som håller fast låset? För då kan det ju röra sig på ratt stången eftersom de endast klämmer fast låset på rattstången.

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]

Hur nya bilar och vilken budget har du? Jag best&[…]

Ja, Brembo och Öhlins ju är ju hela grej[…]