Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1555041
Hej! Jag har en 244 från 79 som någon gång i sitt liv antingen fått nya dörrar och baklucka eller nya låskolvar.
Vet ej vilket av det men ingen av dessa har någon vidare passform och bakluckan är ett h-vete att stänga, bakluckan har dessutom låskolv av den variant som sticker ut en bit och har runt själva låset ett vred så man kan öppna o stänga luckan utan nyckel när den är olåst. (skriver detta då jag ej vet om det hör till 79 då jag vet att iaf tidiga 80 talare bara hade ett lås som krävde nyckel för varje öppning, Bilen är en GL ifall det kan ha betydelse)

Så det jag är ute efter är hur ni justerat in dessa paneler med alla gångjärn, skruvar, shims och diverese komponenter.
(Störst prio på framdörren vänster då den inte ens tätar i överkant, får nästan in lillfingret mellan list och bil)
Tack på förhand!
#1555043
Kolla först att själva gångjärnen är Ok och inte är slitna och glappiga. Just vänster framdörrs nedre gångjärn brukar vara det som slits ut först. Plocka på skroten från vänster bakdörr, det är samma och oftast mindre slitet.

Om jag minns rätt så fick de byta ett c[…]

så ladda upp det du har, är det inet […]

Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]