Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1554855
Efter en långresa så har min 1985 Volvo 245 Turbo B21ET börjat gå väldigt dålig när den är kall.

Den är något bättre under acceleration när den är kall, men att försöka hålla jämn hastighet vid låg/medel-gas är nästan omöjligt.

Tomgången är någorlunda ok, den dör inte, problemen börjar när man lägger på gas.

Bilen startar varje gång utan problem, kall eller varm. Har inte märkt av högre bränsleförbrukning, ingen rök ur avgassystemet när den går dåligt kall.

Efter ungefär 5 minuters körning när den är varm, så går den helt perfekt. Samma om man har stannat ett tag och startar, börjar köra igen.

Jag har testat att spruta startgas på spridarna vid tomgång när den är kall, men det ger ingen effekt.

När jag har sökt runt på detta forumet och andra verkar de flesta främst ha problem med att den är svårstartad och sedan dålig tomgång, det är dock inte mitt problem.

Vad har ni för rekommendationer om att försöka?
#1554895
Låter som den går på tre cylindrar. Prova att dra en tändkabel i taget och kolla om motorgången förändras.

Tack för svaret! HUD verkar absolut trevligt[…]

Har du en multimeter går det ganska fort a[…]

Locket/kåpan sitter där på alla. […]

Eftersom jag har dragit ut på tiden med att […]