Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nisse1337
#1554674
Hej alla, Jag har petat dit dubbla förgasare på min 240 87a men den visslar smattrar och går dåligt, jag skulle kunna tro att den får för mycket bränsle efterssom båda förgasarna gått som enkel förgasare, tänker jag fel?

Båda förgasarna är hyffsat synkade och justerbara mellan varandra men oavsett vad jag vrider på så blir det inte bättre

Alla svar uppskattas även de dåliga :)
Snapchat-1467670223.jpg
Snapchat-1467670223.jpg (465.47 KiB) Visad 2615 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1554742
Dessa förgasare (nu vet jag inte ursprunget) hade ingen tomgångsjustering. Den sitter i insuget med en elventilen på dessa modeller. Sedan, när dom sitter dubbelmonterade (äldre modeller) är det helt andra nålar och munstycken än enkel monterade. Satsa på förgasare som passar ihop och till motorn. Har du tänkt besiktiga den? Det funkar förmodligen inte.
Användarvisningsbild
av otech740
#1555040
Jag säger lite som lennarte gör.
Antingen köp en uppsättning dubbla SU eller dubbla stromberg.
(SU är dom som har ett långt "lock" oftast rätt blanka då, och stromberg är dom som har ett väldigt platt "lock" och brukar vara rätt matta i utseende)
Dom du har är Pierburg och som lennarte nämnde har aldrig funnits som dubbelgasare, iaf inte på volvo.
Du skulle kunna testa att byta ut nål till snålare variant om det inte går att justera ner dom (den skruven finner du längst ner på förgasaren i mitten av flottörskålen)
Jag skulle nog hällre byta till SU eller stromberg (finns delade åsikter om dom, jag gillar SU då dom ej har membran bortsett från det tycker jag bara dom ser bättre ut) Skulle då också försöka hitta SU HIF som har inbyggt flottörhus (därav IF i namnet, internal float) Då dom SU förgasare som satt på B18/20 med dubbla var monterade på en vinkel och hade externa flottörhus som vinklades åt andra hållet för att kunna sitta lodrätt.

Vilken väg du nu väljer att gå är upp till dig och är givetvis inte en snabb och enkel lösning, gör man lite mer "custom" så blir det pill och greja. Lycka till!
av Nisse1337
#1555251
Tja tack för svar jag löste problemet hade enormt med vakum lekage från lite överallt.
Sen justerade jag bara förgasarna och tändningen nu fungerar det rent sagt skit bra går som en klocka och bra med vrid i både låg och högvarv ställde tomgång med gasvajern efterssom insuget inte har hål för tomgångsventilen

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]