- mån 11 sep 2023, 21:19
#1554529
Hej, jag har problem med min Volvo 240 Glt från 88 med b230E.
Den är lite svårstartad, jag brukar få trampa några gånger på gasen med tändningen på innan den hoppar igång men när den startar så går den riktigt riktigt fint. Dock så fort den blir varm eller när jag kört en stund så börjar den hacka, rycka och hosta. Främst vid acceleration och runt 3000 varv. Bilen upplevs också lite väl törstig. Stänger jag av bilen och sen startar den igen så hoppar den igång direkt och på tomgång så står nålen stabilt runt 1000 varv.
Jag kan bara inte hitta felet och nu har jag tröttnat på att byta delar på chans. Jag har bytt bränslefilter, luftfilter, tändstift, tändkablar, fördelarlock, fördelar arm, tändspole. Jag har tagit bort gummibälgen över luftvågen och tvättat ordentligt, jag har sprayat startgas runt alla möjliga ställen på motorn utan att motorn har reagerat och pillat på co skruven. Allt utan resultat. Vad är det jag missar? Nån som har haft samma problem?
Jag är inte så avancerad på att skruva men vart jag än läser står att det mekaniska sprutet är ett enkelt system så hoppas på att det är ett enkelt fel.
Tacksam för alla tips
Mvh Oscar
Den är lite svårstartad, jag brukar få trampa några gånger på gasen med tändningen på innan den hoppar igång men när den startar så går den riktigt riktigt fint. Dock så fort den blir varm eller när jag kört en stund så börjar den hacka, rycka och hosta. Främst vid acceleration och runt 3000 varv. Bilen upplevs också lite väl törstig. Stänger jag av bilen och sen startar den igen så hoppar den igång direkt och på tomgång så står nålen stabilt runt 1000 varv.
Jag kan bara inte hitta felet och nu har jag tröttnat på att byta delar på chans. Jag har bytt bränslefilter, luftfilter, tändstift, tändkablar, fördelarlock, fördelar arm, tändspole. Jag har tagit bort gummibälgen över luftvågen och tvättat ordentligt, jag har sprayat startgas runt alla möjliga ställen på motorn utan att motorn har reagerat och pillat på co skruven. Allt utan resultat. Vad är det jag missar? Nån som har haft samma problem?
Jag är inte så avancerad på att skruva men vart jag än läser står att det mekaniska sprutet är ett enkelt system så hoppas på att det är ett enkelt fel.
Tacksam för alla tips
Mvh Oscar