Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OscarLord1
#1554529
Hej, jag har problem med min Volvo 240 Glt från 88 med b230E.

Den är lite svårstartad, jag brukar få trampa några gånger på gasen med tändningen på innan den hoppar igång men när den startar så går den riktigt riktigt fint. Dock så fort den blir varm eller när jag kört en stund så börjar den hacka, rycka och hosta. Främst vid acceleration och runt 3000 varv. Bilen upplevs också lite väl törstig. Stänger jag av bilen och sen startar den igen så hoppar den igång direkt och på tomgång så står nålen stabilt runt 1000 varv.
Jag kan bara inte hitta felet och nu har jag tröttnat på att byta delar på chans. Jag har bytt bränslefilter, luftfilter, tändstift, tändkablar, fördelarlock, fördelar arm, tändspole. Jag har tagit bort gummibälgen över luftvågen och tvättat ordentligt, jag har sprayat startgas runt alla möjliga ställen på motorn utan att motorn har reagerat och pillat på co skruven. Allt utan resultat. Vad är det jag missar? Nån som har haft samma problem?

Jag är inte så avancerad på att skruva men vart jag än läser står att det mekaniska sprutet är ett enkelt system så hoppas på att det är ett enkelt fel.

Tacksam för alla tips

Mvh Oscar
Användarvisningsbild
av lennarte
#1554577
Det sitter en tillsatsluftslid som ska ge mer luft förbi gasspjället när motorn är kall. Den ska vara fullt öppen när motorn är helt kall och helt stängd när motorn är varm. Detta påverkar körbarheten på olika sätt beroende på om den fastnat i öppet ellet stängt läge. Gummibälgen, det är viktigt att den är 100% hel. Minsta läcka påverkar hur skivan rör sig. Sedan finns det en massa annat som kan strula, men ovan nämda är nog vanligast. Hög bränsleförbrukning kan tyda på slitage i styrtrycksventil, bränsletryck regulatorn. Tillsatsluftsliden är nr 15 på bilden. Bilden är från en tysk sida.
https://mrc-technics.com/wp-content/upl ... 24x666.jpg
Användarvisningsbild
av lennarte
#1554670
Sitter den fast funkar den inte. Dom brukar fastna någonstans halvvägs. Det sitter en "termotid kontakt" i bakkant på topplocket som styr kallstarten. Kommer inte ihåg om den styr tillsatsluftsliden också ellet om den är styrd av en elslinga. Vet att det finns ett felsökningschema på nätet, ska se om jag hittar det.
av OscarLord1
#1554692
Tack så mycket för tippsen, jag får kolla till helgen. Om den nu skulle vara defekt, hur lagar jag den eller måste jag köpa en ny? Lika så med termotid kontakt, går det köpa ny?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1554741
Hittade felsöknings schemat. Finns massor på tyska sidor, såldes massor av K-Jet bilar där. Jag jobbade en del med Mercedes "på den tiden". Men dom var ju nästan nya då, och fel var då sällsynta. Om du söker på nätet så sök på det engelska namnet också Continuous Injection System (CI eller CIS) . Här är felsökningsschemat
104-new_2004-08-04-cis_troubleshoot.jpg
104-new_2004-08-04-cis_troubleshoot.jpg (178.78 KiB) Visad 2060 gånger

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]