Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1553685
Hej,

Jag har läst igenom tidigare trådar gällande Volvo 240 som går ryckigt men blir inte riktigt klok.

Gav mig på en motortvätt där jag tyckte att jag var försiktig med trädgårdsslangen, men tydligen inte nog försiktig.

Efter tvätten startade bilen som en klocka men Efter ca 2 mils körning börjar bilen rycka otroligt mycket och reagerade inte på när Jag gasade. Tillslut baktände bilen och dog. Väntade några minuter och fick tillslut igång bilen igen men var svårstartad.

Genomförd felsökning: torkat ur fördelarlock och fördelararmen ( såg inte mkt fukt). Torkat ur tändhattarna (såg ingen fukt).

Hur fortsätter jag felsökningen?
#1553706
Först: motor tvätt på en gammal bil nej, nej, nej. Det kan bli en massa olika problem efter och det har blivit något här. Förmodligen (vanligt) är felet i fördelarlock, rotor och tändkablar. Byt allt om du inte gjort det dom senaste åren. Annars, ta bort locket med kablar ta ur kablarna. Spraya allt med WD40 (innehåller mindre vatten än t.ex 5.56) och torka av och låt ligga över natten. Även tändspolen, spraya och torka av. När du monterar tillbaka kablarna så droppa olja i locket först (även i tändspolen) och nya tändstift, kondensator och brytare. Tändinställning och sedan funkar det igen
#1553745
Kolla även tändkabeln till spolen, varit med om att hatten som sitter på spolen spruckigt och då fick jag överslag där efter motortvätt

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]