Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pevalge
#1550545
Har köpt en Volvo 340 (cab) 1981 med b14 och veber förgasare
Har hög tomgång ca 2000 varv
Jag har haft isär förgasaren och ultraljuds tvättat den och byt stift och tändkablar
Men jag får inte ner tomgången, jag har sprutat startgas runt förgasaren och vakuum slangar men hittar inget läckage
Vad kan det vara för fel?
Någon som har någon ide?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1550636
Vilken typ av förgasare är det? Du skriver Weber, men dom har en uppsjö av modeller. En ports? Två ports? Stående? Liggande? Sedan finns det stående två ports med låg och högfarts portar. Dessa kan vara både helt mekaniska eller med vakuumstyrt andrasteg. I dessa typer följs inte första och andra portens gasspjäll åt hela tiden, kör man lungt och försiktigt så kan andrastegets gasspjäll med tiden kärva lite och inte gå tillbaka och stänga porten helt. Med följd att tomgången blir hög.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1550652
Horisontell?? Dom brukar vara "äkta" två ports. Stående (vertikal) kan vara vilket som. Har du stående så ta bort luftfiltret och titta titta ner i förgasaren öppnar båda spjällen samtidigt när du trycker på gaspedalen?? Då är det en tvåports. Öppnar det ena spjället först, och det andra lite senare eller inte alls har du en en ports med högfarts port. Alltså du använder bara en port i 90% av körningen. Men trycker du gasen i botten så öppnar det andra spjället (högfarts porten) också. Det brukar då vara olika storlek på portarna, hägfart är då alltid den större av dom. Och det är i den spjäll axeln brukar "tröga" lite ibland. Är andra porten (andra steget) vakuum styrt ser du aldrig att det öppnar, det krävs att motorn belastas odrdentligt. Eller att du suger i (rätt) vakuumslang
av rd350
#1550659
Ska sitta en strypning i slangen till vevhusventilationen. Den "försvinner" ofta när slangen byts och sen går motorn illa. Annars slitna gasspläll eller tjuvluft mellan topp och insug (ofta skevt insug)
av pevalge
#1550682
Det är en tvåports förgasare, när jag gasar öppnar båda spjällen samtidigt.
Jag har byt insugs packning men jag mätte aldrig upp insuget.
av pevalge
#1550706
Rd350 är det vakuum slangen från förgasaren till den svarta "klumpen" vid luftfiltret som du men att det ska sitta en "strypning"
Användarvisningsbild
av lennarte
#1550739
pevalge skrev: lör 12 aug 2023, 20:16 Det är en tvåports förgasare, när jag gasar öppnar båda spjällen samtidigt.
Jag har byt insugs packning men jag mätte aldrig upp insuget.
Är båda portarna lika stora? Öppnar (och stänger) båda exakt samtidigt eller är det en fördröjning på c:a ¼ öppning på det ena spjället?
Det är ofta det "missas" om det är en 2-ports eller en "ekonomi" förgasare. Dom ser ju likadana ut för ett "otränat" öga
Vem har byggt denna bil? Volvo har inte byggt någon cab. Vet att det fanns karossfirmor i England och Holland som byggde om Volvo vid den tiden

Jag bytte givaren idag och allt fungerar nu och in[…]

Stora kylaren volvo 940

Jag tänker stoppa stora kylaren på min […]

Hej jag är ny här och har en volvo s80 1[…]

I dag hade jag bilen hos Volvo för byte av br[…]