Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
#1547523
Har en liten fundering kring luftning av bromsarna. Har bytt allt i bromsväg från fördelningsblocket och bakåt, rör, kraftfördelningsventiler, slangar och ok bak. Ska nu lufta och fyllde behållaren med ny vätska och kör med biltemas lyftverktyg som suger ur luft och olja vid okens luftning. Nu har jag gått fram och tillbaka mellan oken i bak två gånger och det kommer fortfarande ca 50% luft i slangen. Har hällt i totalt 1liter olja och nästan lika mycket har kommit ut. Varför kommer det fortfarande luft?
Måste jag lufta fram också?
Eller något annat som är fel?
Kan det vara så att det kommer in luft någon stans, kanske vid luftnippeln? Orsaken blir inte stumm men kanske måste luftas i fram också?
Tack på förhand för tips!
av Ulf965
#1547526
Det kan läcka vid gängan i luftnippeln när du suger där.
Om du fick loss de gamla luftnipplarna kan du borra ett hål rätt igenom en. Dra sedan i den genomborrade luftnippeln i det nya oket. Sätt en lång slang som slutar i behållaren till huvudbromscylindern. Då behöver du inte oroa dig för att behållaren blir tom.
Trampa ett flertal gånger och se om luften försvinner.
I och med att du bytt fördelningsblocket så måste du också lufta främre bromsok.
Det var mycket du bytt!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1547528
Jag använder sällan verktyg vid luftning. Jag suger ur så mycket gammal bromsvätska jag kan, fyller på ny och öppnar alla nipplar. Går runt och kollar att det droppar i alla nipplar och fyller på ny vätska efterhand och stänger efterhand som det kommer ny ren vätska från nippeln. Har gjort så i många år.
Jag tror det kan suga in luft via gängorna på nippeln, men det gör ju inget så länge du inte "kör tomt" i behållaren. Sedan finns det ingen anledning att inte lufta fram också, om inte annat så för att byta bromsvätskan där också.
#1547600
Fördelningsblocket är inte bytt men lika bra att lufta fram ändå kanske. Kan säkert vara så att den drar in luft vid nippeln. Men pedalen känns svampig fortfarande. Kanske är för att det inte är luftat i fram.

Lika bra att men byter allt när men ändå håller på så vet man att det är schysst.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1547603
Som jag skrev, tror inte dom behöver bry dig om luften om du suger i nippeln. Den är inte tät när du öppnat den. Lufta fram istället. Har behållaren varit helt tom kan det sitta luftbubblor i huvudcylindern. Prova då att lufta försiktigt med pedalen och öppna nipplarna till rören direkt på huvudcylindern.
av Erik Å
#1547612
Det påstås att biltillverkarna trycksätter bromsvätskebehållaren när de luftar i monteringslinan; det ger snabbt och fullständig avluftning av hela bromssystemet..
Så jag kör själv med en "luftman", tycker det fungerar bra.
Det lilla flex som blir kvar i bromspedalen beror på att beläggen behöver lite tid att köras in för perfekt anliggning mot skivan, sen blir det stumt
viewtopic.php?f=19&t=165097&p=1466674#p1466674
Användarvisningsbild
av lennarte
#1547619
Jag gjorde en egen sådan när jag inte kunde lufta kopplingen på annat sätt. Ett annat lock från skroten, och en däckventil
IMG_20201008_135302.jpg
IMG_20201008_135302.jpg (1.66 MiB) Visad 1130 gånger
Manometern är för bränsletrycket, fick skruva upp och ner trycket innan det blev bra när jag "gick över" till att köra på E85 för drygt 10 år sedan
#1547948
Hej igen! Har fortsatt med sug-luftaren men luftat alla ok o rätt följd. Mycket riktigt så kom det in luft i nipplarna som syntes i slangen. Nu är allt l luftat men pedalen är lite svampig. Misstänker att huvudbromscylinder kanske sjunger på sista refrängen. Råkade vid ett tillfälle fler något år sedan trampa ned bromspedalen lite väl långt när jag skulle motionera oken.
Ska renovera upp bromsarna i fram vid tilfälle och byter nog cylindern då.
Tack för hjälpen
av Ulf965
#1547960
Det är lite orättvist. På 940 med ABS finns det luftnipplar på huvudbromscylindern.
På min 240 lutar huvudbromscylinderns ände lite uppåt och då blir det ju en högpunkt där det lätt blir en luftficka.
Möjligen kan du lyfta upp bakänden på bilen högt och se om bubblan kan släppa om du knackar och trampar på bromspedalen.
Se även Mackans pedagogiska video där han byter huvudbromscylinder på 240:

Ny är våren här. För för[…]

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]