Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 3miljao
#1546265
Tjenare!

Har köpt mig en fräsig Volvo 340 hatchback från 87.

Den är i rätt så bra skick men har vissa problem, bland annat så funkar inte parkeringsbromsen särskilt bra, han jag köpte den utav (som dessutom är mekaniker) sa att det bara var att spänna vajern.
Drog åt den uta helvete men märkte ingen skillnad alls..
Har lossat på den igen och har nu beställt och även fått bromsbelägg till bromstrummorna tror jag(?)
Insåg i efterhand när jag fått grejerna att jag kanske borde skruvat loss trummorna och tittat först, men ska iallafall prova att sätta dit dom och se om det blir skillnad.

Det andra problemet är att motorlampan lyser orange, och jag märker att när jag gasar så dör det lite först innan själva gasen kommer.
Det blir liksom rätt så ryckigt när man växlar.
Men även när den står still.
Däremot blir det bättre när man kört med den ett tag.
Min polare Volvo-Magnus gissar på att det kan vara lambdasonden.

Har ni några tips och tricks på hur jag ska lösa dessa grejer så är jag idel öra.

Mvh Nybörjar Meck
IMG_20230526_191115.jpg
IMG_20230526_191115.jpg (2.89 MiB) Visad 3693 gånger
Senast redigerad av 1 3miljao, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1546276
Vad det gäller handbroms och bromstrummor är det justering som gäller. På dessa sista modeller med trumbroms bak är där någon form av automatisk justering. Det var lagkrav en gång i tiden, fanns redan på dom sista Amazonerna. Ofta kan man justera manuellt också. Ska du byta bromsbackar så måste du byta hjul cylindrar också. Eller renovera dom om det går, annars börjar dom oftast att läcka. Vad gäller motorlampan så är det kanske en varning för något, kolla instruktionsboken. Lambdasonden mäter "bara" syrehalten i avgaserna och är syrehalten fel ger det fel signaler till bränsleboxen. Det kan bero på tjyvluft, dåliga tändstift, dålig (gammal) motorolja, felaktiga signaler från givare m.m. Sedan hade dessa modeller ett tändsystem som inte "höll måttet", det var betydligt mer problem med detta (Bendix Rex??) än på bilar med Bosch system. Bränslesystemet är dock Bosch, L (LU?)-Jetronic.
Min svärmor köpte en 360 ny -88, så jag har jobbat en del med modellen, bytte t.ex tändspole efter 5000 mil..... Och koppling 2 ggr på 10000 mil, men det var inte bilens fel...... Vad du än gör med bilen, var rädd om kopplingen. Den är ett rent hel--E att byta.......
Användarvisningsbild
av 3miljao
#1546374
Tack för hjälpen Lennart!
Hade en besiktning bokat tills imorgon, så hade rätt så bråttom att få sakerna fixade.

Jag provade att byta tändstiften till nya, det blev ingen skillnad förutom att den lät lite smidigare i motorn.

Började plocka av bromstrummorna bak med intentionen att byta ut klossar och trumma, men inser nu att jag nog har tagit mig vatten över huvudet.
Har följt Haynes handbok för 340, men det verkar som att bilderna inte riktigt stämmer överens med hur det ser ut i min bil.

Det känns som att det fattas grejer inne i trumman, men är osäker, en fjäder satt inte riktigt ihakad heller, och allt känns bara osmidigt och rossligt, fick ingen lust att fortsätta när jag inte fick tillbaka trumman igen.
Bifogar bild på utrymmet (toppfjädern är inte riktigt ihakad i något) och sen även en bild på hur det ser ut i boken.

Mvh
168867240369345291416312944618.jpg
168867240369345291416312944618.jpg (4.61 MiB) Visad 3635 gånger
16886724418758424840632303142636.jpg
16886724418758424840632303142636.jpg (4.18 MiB) Visad 3635 gånger
16886724658678620742681970538263.jpg
16886724658678620742681970538263.jpg (5.84 MiB) Visad 3635 gånger
16886725235266363170791663102092.jpg
16886725235266363170791663102092.jpg (5.41 MiB) Visad 3635 gånger
av Chris72
#1546408
Trumbromsar kan vara väldigt pyssliga.
Ser ut som självjusteringen måste återställas mer så de små kolvarna som sticker ut hur bromscylindern kan tryckas tillbaka längre annars får du inte på trumman
Det lilla kuggsegmentet som syns upp till vänster under bromscylinder kan återställas med att trycka en skruvmejesel eller liknande o göra justeringen så kort som möjligt.
Du har ett senare utförande på din bil jämfört med i boken, ser inte ut att saknas några delar på bilderna där backarna sitter monterade
Då skall du nog få dit trummen,
//Chris
Användarvisningsbild
av 3miljao
#1548228
Tack för svar!
Lyckades få tillbaka allting och även med dom nya delarna! :)
Dock verkar det inte vara någon skillnad i bromseffekt.
Har gjort som Lennart föreslog tidigare och beställt 2 stycken hjulcylindrar (Bosch) för att se ifall det blir någon skillnad.

Motorlampsproblemet känner jag mig lite vilsen kring.
Jag öppnar huven och vet inte riktigt vad allt är för något, vissa kablar hänger löst utan att vara inkopplade i något, har lärt mig genom tidigare erfarenhet att det kan vara så med äldre bilar, det har funnits lampor och annan elektronik som kanske har bytts ut, så orkar man inte dra om kablaget osv.
Upptäckte även att det hade sågats och borrats hål på toppen av motorn, det verkar vara något form utav insug utav luft där, och det fattas även en metalldel.

Bifogar bilder.
16902000639082379412039395257988.jpg
16902000639082379412039395257988.jpg (5.48 MiB) Visad 3362 gånger
16902002127725534786957485234342.jpg
16902002127725534786957485234342.jpg (4.43 MiB) Visad 3362 gånger
1690200173492854041708057583822.jpg
1690200173492854041708057583822.jpg (4.3 MiB) Visad 3362 gånger
16902001434763002630321144113278.jpg
16902001434763002630321144113278.jpg (4.19 MiB) Visad 3362 gånger
1690200122971882270397943864890.jpg
1690200122971882270397943864890.jpg (3.85 MiB) Visad 3362 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1548242
Ja, där i det motorrummet har du att göra ett tag.... Bromsarna bak, bilden i boken visar ett bromssysten med själv justerade broms, du har ett annat system. Du hade dessutom en äldre modell med Renault motor och förgasare. Du har säkert brytsrspetsar i fördelaren också som ska "ställas in" och justera tändläget på. Dom sista bilarna med förgasare kan vara struliga att få att gå riktigt. Där är är ofta mycket med vakuunslangar för avgasreningen.
Användarvisningsbild
av 3miljao
#1548514
Någon ide om vad detta är? Hittar inget om det i instruktionsboken.
Den hängde löst såhär när jag upptäckte den.
Mvh
169038144908764657639635045891.jpg
169038144908764657639635045891.jpg (3.97 MiB) Visad 3266 gånger
16903815409373342228313217777987.jpg
16903815409373342228313217777987.jpg (4.18 MiB) Visad 3266 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1548518
Det är vevhusventilationen. Sitter förmodligen på undersidan av luftfiltret. Det brukade göra så på förgasarmodeller. Före 1968 var det ett rör rakt ner under bilen. Detta var det första steget i avgasreningens historia när USA förbjöd vevhusventilationen "rakt ut i evigheten". Sedan följde alla andra länder efter.
Användarvisningsbild
av 3miljao
#1548547
Fasen. Det här bådar inte gott, läste lite snabbt att packningar kan paja om den inte sitter i, vilket skulle kunna förklara att det är olja lite överallt..
Användarvisningsbild
av 3miljao
#1549443
Har nu bytt ut även hjulcylinder på båda sidorna, märker ingen som helst skillnad i effekt.
Enda skillnaden är att de vanliga bromsarna helt plötsligt fungerar mycket sämre.

Mvh
16910075751168466035226418395364.jpg
16910075751168466035226418395364.jpg (3.74 MiB) Visad 3081 gånger

Ska också tillägga att jag hade XC60:n […]

Mjukvara 3.0.3

Jag har valt att inte installera 3.0.3 än. Me[…]

VDASH- cem pin

du skriver att du köpt deras ODB menar du d&a[…]

Vad har du för symptom? Varnar den för n[…]