Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1549466
Har du luftat bromsarna ordentligt? Även fram? Särskilt om behållaren varit tom. Har du justerat bromsarna ordentligt? Inte bara spännt upp vajern
Användarvisningsbild
av 3miljao
#1549556
Haha näe, jag insåg det också direkt efter att jag var klar...
Såg ju framför mig att det måste varit luftfickor överallt eftersom att jag började byta i slutet av bromsvätskeledningen, sen tog jag den som är innan.
Insåg även att jag hade spänt bromsvajern till max.
Så hur går luftningsprocessen till? Ska nog dit imorgon igen och vill se till att göra det rätt.
Tack för svar
Mvh
Användarvisningsbild
av 3miljao
#1551851
Har nu försökt att lufta systemet i flera dagar.
När jag började så var det som om det pyste ut luft någonstans, vid närmare anblick så märker jag att det verkar läcka ut bromsvätska vid trummorna.

Antog att det var hjuöcylindrarna som blivit fel monterade, har plockat av den som läckte mest (höger bak) rengjort och inspekterat och satt tillbaka. Blev ingen skillnad, märkte även då att det börjar läcka från hjulcylindern vänster bak.

Mvh
16923781077358062102159446134887.jpg
16923781077358062102159446134887.jpg (3.7 MiB) Visad 2620 gånger
16923781349806749876011459246270.jpg
16923781349806749876011459246270.jpg (4.55 MiB) Visad 2620 gånger
Användarvisningsbild
av 3miljao
#1551853
Om det inte sitter några bromsbelägg i vägen så flyger till och med delarna av hjulcylindern på vardera sida..
Är det fel sorts hjulcylinder?
Gör jag det på fel sätt?
Är det nån packning som saknas nånstans?
Användarvisningsbild
av 3miljao
#1576773
Jag tänkte göra en liten uppdatering!

Bromsarna har jag fått att fungera. Handbromsen funkar bra, men vanliga bromsen agerar lite svampigt men funkar ändå bra, (har inte vågat röra dom något mer efter att jag fick allt att fungera som det ska).

Sedan senaste inlägget så har jag inte gjort så mycket, men har lyckats få tag i en svetsmaskin, så har svetsat ihop avgasröret då besiktningsmannen poängterade att delarna satt rätt dåligt.
Körde dock med en pinnsvets vilket var lite utav en utmaning..

Har även bytt hjullager höger fram, och under den processen så märkte jag att axeltappens gängor var trasiga.. Hittade nya delar på skroten som jag nu har skruvat dit.

Det jag har kvar att göra är att byta strålkastare höger fram, lyckas sänka co-värdet då det var på tok för högt, och byta hjullager på vänster framhjul.
Sen eventuellt svetsa dit nya tröskelplåtar på båda sidorna fram, men kommer nog behöva införskaffa en MIG-svets innan jag ger mig på det.

Håller just nu på med att rengöra förgasaren, har plockat av den och tanken är att plocka isär den och tvätta i ett bad med lite diskmedel.
Jag hoppas det går bra med diskmedel, hade läst lite att det finns speciella rengöringsmedel för förgasaren, men antar att det bara är för att smutsen är så svår att få bort.

Förgasaren verkar vara en Weber 32.
Här kommer lite bilder!
Bilagor
Weber 32 Förgasare.jpg
Weber 32 Förgasare.jpg (138.78 KiB) Visad 1226 gånger
Förgasare.jpg
Förgasare.jpg (150.48 KiB) Visad 1226 gånger
Förgasare i köket.jpg
Förgasare i köket.jpg (233.58 KiB) Visad 1226 gånger
Arbetsbänk.jpg
Arbetsbänk.jpg (136.27 KiB) Visad 1226 gånger
av Rödsorken
#1576776
Enligt den nedärvda erfarenheten är thinner det bästa till en fugge. En liter 80 spänn på det "Blå varuhuset". Jag gjorde själv nyligen en Bing 24:a till gammelknarren. Aceton kanske kan vara ett alternativ? Båda luktar ju fan, så stå utomhus. Sedan krävs i princip rensnålar för att få rent i ALLA kanaler. Tryckluft räcker inte alltid.
Jag ställer en fråga: Du har en rep-handbok - står där något om i vilken ordning bromsarna ska luftas? Börja höger bak osv? Bara tänkte ifall du har svårt att få bort luften ur systemet kanske detta kan spela in.
I övrigt beundrar jag din envishet! Du fick en verklig utmaning med bökiga trummor och ett motorrum fyllt av lösa kablar och slangar. Kör hårt! Och bra bilder.
Volvo 960 dricker mycket

Får du inga felkoder? Om du plockar bort sak[…]

Vindrutespolning

Var det enkelt att byta? Du gjorde det underifr&ar[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär […]

Leasing bildäck

https://www.gp.se/livsstil/varldens-gang/var-gener[…]