Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av offwhite
#1545586
Har fått ett topplock från en b230fb (?) som satt i en 940. Komplett med kamaxel (orginal tror jag?). Hade funderat på att slänga på det på 245an, men det vore första gången jag ger mig på något så avancerat i mek med motorn, så tänkte kolla först att jag har allt jag behöver!

Det skiljer ju sig mellan fördelarna. Har förstått jag behöver plugga hålet för 940ns fördelare, men finns det öppning för 240ns fördelardrev? Har kamaxeln allt som behövs för att fästa kamaxeldrevet? Och en till fråga, visst kommer jag sannolikt behöva shimsa om ventilspelet? Borde jag byta pinnbultar till topplocket på samma gång? Någon annan bult eller detalj jag behöver utöver topplocks-, avgas och insugspackningar?
av bönan
#1545597
På 240 sitter ju fördelaren i blocket så det ska väl inte vara några problem. Bara att plugga hålet i 940-toppen och montera på bilen som vanligt, om jag förstår rätt. Fördelaren behöver du inte ens ta ur, den drivs av mellanaxeln i motorblocket, som även driver oljepumpen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1545607
Ventil spelet följer ju med topplocket så var det bra innan så blir det bra på din motor. Köper du en sotningssats får du med allt du behöver. Även tätningen till vattenpumpen och ventilkåpspackningen. När du fyller på kylarvätskan så sätt inte tillbaka slangen bak på topplocket som går till värmeelementet, förren du fyller på. När det kommer kylarvätska där har du fyllt hela motorn och det behövs nästan ingen efterfyllning

Försäkringsbolag

D4 5cyl rycker/knackar

Rensa/rengör laddtrycksmätaren förs[…]

Hej på er. Sneglat både på nyare[…]

Beteckningar S/S BE PRO II

Det kommer inte komma någon lösning p&a[…]