Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1539618
Har för inte så länge sedan införskaffat mig en kassettstereo till min 240 av den äldre varianten, är troligen från samma era som bilen (sent 70 till tidigt 80 tal).
Min fråga är hur ljudkvalitén är på en sådan stereo? förutsatt att jag använder en aux adapter där man slipper bandljud osv.
(För dom som inte vet så är en aux adapter nästan som att koppla en sladd rakt till själva kretsarna eller hur man ska säga, adaptern är ju ett kassett skal med ett tonhuvud kopplad till en aux sladd, därmed inga störningar där)
Finns det några inneboende problem med själva stereon och signalen den ger ut?
Är nämligen sugen på att ha lite smått ljud i bilen utan att förstöra interiören med en modern stereo som sitter o blinkar i alla ljusets färger
#1539619
Kvaliten är helt ok, för den tid den är ifrån. Sen beror det ju på vilken du har, fanns från billig enkel till dyr och bättre. Lägg upp en bild på den. Men att tro att du får modernt ljud är fel.
Först, dom kassettadaptrar jag testat har inte varit bra ljud, all slags konvertering är oftast dålig, nu ska den överföra från adaptern till tonhuvudet i stereon, där brukar det bli brus och skit. Men den du har kanske är bra.
Sen att bygga ut ljud, beroende på vilken stereo du har så måste du troligen ha en hög till lågnivåadapter, vilket inte heller brukar bli jättebra, men det finns kanske bra grejjer nu. Fanns stereo med lågnivå (DIN), men har för mig det var väldigt låg nivå på den, men kan minnas fel.
#1539648
Okej, ja min oro är mest med hög och lågnivå och allt dedär, finns ju riktigt fräsiga omvandlare som ger en extremt bra signal och även har justeringar för att återställa bas i högre volymer som original stereos tenderar att dra ner på för att inte spränga billiga original högtalarna.
biltemas omvandlare är däremot lika usel än idag
#1545527
Det kanske redan är ett avslutat kapitel. Men jag gjorde ungefär som du beskriver.

Plockade bort en blinkande och färgglad bluetooth-stereo och ersatte med begagnad Volvo-kassettradio från 80-90-tal.

Min är lite seg och svajig i kassettspelaren ibland (oklart varför). Men kul att spela min gamla band.

Sedan har jag fått något sorts glappproblem, som jag nu måste få ordning på. Dörrhögtalarna har slutat ge ljud och radioantennen är grymt dålig på att pejla in stationern.

/JG
#1545534
På min 245:a slutade det gradvis spela i höger framdörr. Det visade sig att kabelmattan till högtalaren var av trots att den såg hel ut utvändigt. Många öppningar och stängningar och även spår av vatten i kablaget som nog frusit och brutit sönder trådarna. Det gick bra att köpa en ny kabel från Volvo, vill minnas att jag betalde ca 160 kr.
XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nya[…]

Dra släp XC40

Jo då har jag dragit ett 1300kg kåpsl&[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]