Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wille100
#1536449
Hej, ska köpa nya sommardäck. 244 Gl 1989.
Är 185/60r14 ok att köra på?
av UnleashFusion
#1536456
Wille100 skrev: tis 04 apr 2023, 10:00 Hej, ska köpa nya sommardäck. 244 Gl 1989.
Är 185/60r14 ok att köra på?
Original är väl 185/70 eventuellt 175/80 - kör du på 185/60 blir det -6% än vad det var från original.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1536471
Max 5% avvikelse är tillåtet, tvivlar dock att någom skulle säga något. 185/65x15 så är du säker. Om det inte är en 245, dom hade större (högre lastvikt) däck original.
av Wille100
#1536536
Okej tack.
Passar på att slänga in en till fråga, ska byta kopplingen snart och hade en tanke på att byta olja i lådan samtidigt, de kan väl inte spela någon roll om man gör det när man plockat ner lådan så länge den ligger plant?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1536542
Oljan bör vara varm när du byter, annars det spelar ingen roll. Kolla och ev. byt bakre tätningen när du ändå har lådan på bänken. Tänk på vad för olja du ska ha. Original är det Volvo Termooil (M46) eller ATF Typ F (F/G) i dom andra. Jag kör dock ATF i min M46 då Dexron (syntetisk) inte fungerar. M47 har det varit problem med viken olja det ska vara, senaste "budet" är nog motorolja i norra Sverige och ATF olja i södra. För tjock olja gör det svårväxlat på vintern norröver
Användarvisningsbild
av lennarte
#1536574
Kan inte svara på det. Tidigare modeller hade hade inte syntet som val, det fanns inte då. Var på Biltema i veckan i veckan och skulle köpa ATF Typ F/G (till båten) men dom verkar inte ha det längre. Denna är kanske det närmaste ATF du kan komma. Hade inte haft det i min Overdrive låda (M46) dock. Hade nog valt denna till M47 om jag bott lång norrut
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... jZeym9jBJx
av Amarace
#1536612
Aldrig en Dexron i en manuell (och inte i äldre automat). Ska du köra ATF är det som Lennarte säger typ F/G som gäller, den fungerar utmärkt i alla väder och temperaturer, har alltid kört det i M45/46/47. Motorolja här uppe i norr gör den mer trögväxlad tills den är varm än med ATF, men motorolja fungerar annars.
Wille100 skrev:Okej, jag bor nästan så långt norrut som de går. Har köpt denna, kanske inte riktigt rätt då? Har en m47

https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000046054
Användarvisningsbild
av lennarte
#1536628
Amarace skrev: ons 05 apr 2023, 22:08 Aldrig en Dexron i en manuell (och inte i äldre automat).
Var det inte så i tidernas begynnelse (60 - 70-tal) att (amerikanska) Ford hade ATF och GM hade Dexron.
Den olja som visas ovan är semisyntetisk (Dexron) . Har in inte "läst på" om den, men när jag var på Biltema senast hillade jag ingen ATF Typ F/G (mineral) Kanske ATF Dexron kan ersätta ATF Typ F/G men vet inte detta nu, ska kolla på det
Användarvisningsbild
av lennarte
#1536633
lennarte skrev:Kanske ATF Dexron kan ersätta ATF Typ F/G men vet inte detta nu, ska kolla på det
Har kollat lite på det nu, var det problem att hålla reda på det innan, så har det inte blivit bättre.
Biltema har ersatt ATF Typ F/G med en som heter ATF -U. Det är en syntetisk transmissionsolja Typ G (34-026) så den ska jag kunna använda i min M46 (inte att jämför med ATF -U med nr 34-020)
Så här står det bl.a om ATF-U (34-026)
"Växellådsolja som rekommenderas till automatiska transmissioner/växellådor där olja av typ G föreskrivs (Ford M2C33-F/G). Kan även användas till manuella växellådor (Volvo) där s.k. ATF-olja typ G rekommenderas. Oljan är även lämplig till ett flertal hydraultransmissioner, servostyrningar, hydraulsystem m.m. "

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]