Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordda
#100183
Tja!

Måste ställa in framvagnen för har rattfrossa när jag kör 100+ km/h med 244:an. Har balanserat hjulen på skolan.

Är det något en verkstad måste göra eller kan man göra det själv i garaget på skolan?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#100220
Man får inte obalans av att framvagnen står fel, det tyder mer på att det trots allt är obalans i hjulen (prova med att byta hjul) eller möjligen glapp i nåt hjullager.

För att ställa framvagnen måste man ha tillgång till rätt sorts utrustning, det går att hjälpligt ställa det för hand men inget jag rekommenderar.
av Nordda
#100249
Hilmer skrev:Man får inte obalans av att framvagnen står fel, det tyder mer på att det trots allt är obalans i hjulen (prova med att byta hjul) eller möjligen glapp i nåt hjullager.

För att ställa framvagnen måste man ha tillgång till rätt sorts utrustning, det går att hjälpligt ställa det för hand men inget jag rekommenderar.
Kan det räcka med att byta plats på fram- och bakhjul?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#100253
Nordda skrev:
Hilmer skrev:Man får inte obalans av att framvagnen står fel, det tyder mer på att det trots allt är obalans i hjulen (prova med att byta hjul) eller möjligen glapp i nåt hjullager.

För att ställa framvagnen måste man ha tillgång till rätt sorts utrustning, det går att hjälpligt ställa det för hand men inget jag rekommenderar.
Kan det räcka med att byta plats på fram- och bakhjul?
Prova! annars vore det ju bra om du kunde provat andra hjul, som du vet är okej balanserade.
av Nordda
#100261
Hilmer skrev:
Nordda skrev:
Hilmer skrev:Man får inte obalans av att framvagnen står fel, det tyder mer på att det trots allt är obalans i hjulen (prova med att byta hjul) eller möjligen glapp i nåt hjullager.

För att ställa framvagnen måste man ha tillgång till rätt sorts utrustning, det går att hjälpligt ställa det för hand men inget jag rekommenderar.
Kan det räcka med att byta plats på fram- och bakhjul?
Prova! annars vore det ju bra om du kunde provat andra hjul, som du vet är okej balanserade.
Balanserade både sommardäcken som sitter på och vinterdäcken. Tänkte prova dra dubben på 2 av vinter däcken och sätta dit. Finns inte så mkt dubb kvar men är fin i mönstret. Skall prova imorrn.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#100300
Nordda skrev:
Hilmer skrev:
Nordda skrev: Kan det räcka med att byta plats på fram- och bakhjul?
Prova! annars vore det ju bra om du kunde provat andra hjul, som du vet är okej balanserade.
Balanserade både sommardäcken som sitter på och vinterdäcken. Tänkte prova dra dubben på 2 av vinter däcken och sätta dit. Finns inte så mkt dubb kvar men är fin i mönstret. Skall prova imorrn.
Kör inte med vinterhjulen när det är sommarväglag.

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 56,00.html

/Håkan
av Nordda
#100374
GT-mannen skrev:
Nordda skrev:
Hilmer skrev: Prova! annars vore det ju bra om du kunde provat andra hjul, som du vet är okej balanserade.
Balanserade både sommardäcken som sitter på och vinterdäcken. Tänkte prova dra dubben på 2 av vinter däcken och sätta dit. Finns inte så mkt dubb kvar men är fin i mönstret. Skall prova imorrn.
Kör inte med vinterhjulen när det är sommarväglag.

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 56,00.html

/Håkan
Rattfrossan försvann i och med däckbytet. Bara att slänga förra däcken eller?
av Nordda
#100378
Hilmer skrev:Prova att balansera dom igen, det kan ha blivit tokigt sist.
Får la ta och göra det när jag fått körkort. Går inte dra med morsan på skolan hela tiden.
av volvo240_gl
#101288
kolla så att däcken ser ok ut!! att det inte finns nåra bulor elelr liknande i däcket

Vattenkylare brukar bli att se ut sådä[…]

Har du växlingsindikatorn i instrumentbrä[…]

Hej, är det någon som har fått f[…]

@fjohan82 , Nivågivaren, behöver man[…]