Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andhen
#93817
Hej

En kompis till mig pratar om att Volvo ska ha gett ut en Special Edition av 245an som gick under namnet Tørslanda. Är det någon som känner till vad det var för variant? Någon kanske rent av har några bilder?

Mvh
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#94360
Andhen skrev:Hej

En kompis till mig pratar om att Volvo ska ha gett ut en Special Edition av 245an som gick under namnet Tørslanda. Är det någon som känner till vad det var för variant? Någon kanske rent av har några bilder?

Mvh
Hittade följande info på Wikipedia.
Wikipedia skrev:240 Torslanda (1993): Very few of this special model were made. They were made primarily for use in Sweden, as they were specially equipped for surviving snow and ice in freezing winters. These cars can be identified by Torslanda badging, tinted windows, plastic exterior trim (as opposed to chrome, which will rust in snowy conditions), multi-spoke 15" alloy wheels, and full-length body striping above the rocker panels. The interior featured only the bare minimum of extras with no electric mirrors, windows, cruise control, air conditioning, airbags and no leather upholstery. Because the freezing temperatures could cause luxurious accessories to break down more often than usual, the only features were heated front seats, power steering and all the standard heating systems.
Kan inte påminna mig att jag själv har sett någon.

/Håkan

Kanske jag borde ha gett ett felaktigt påst&[…]

Byta TRM?

Verkar så. Blir väl ett begagnat kablag[…]

Mjukvara 3.0.3

Fick hem 3.0.3 i måndags,men ville vänt[…]

Laminerade rutor?

Intressant tråd detta jag har själv lam[…]