Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
#1239363
hej

Jag har en bensin driven kupé värmare som sitter i motor utrymmet på min Volvo 240GL Årsmod 1988 & Motorn är en B230F........& precis nere vid avgas utblåset så sitter det en påkopplad gummi slang som går in i motorblocket & den gummi slangen har gått sönder precis någonstans vid slangklämman som sitter på röret in i motorblocket det läcker ut kylarvätska den vägen & droppar ner på bultarna till fästet för grenröret........så är det någon som vet vart det finns en ny slang att köpa........Jag tror att modellen heter 071-B, luftvärmare........(se bifogad bild)

Tack på förhand

Mvh

Peter Bild

Skickat från min F8131 via Tapatalk
av Rådlös
#1239379
Eftersom Ebersprächer har köpt upp Volvo Flygmotors hela tillverkning och lager, reservdelar och rubbet, så bör du kanske fråga dom i första hand? Om det bara är en rak slang utan några konstigheter, formgjuten etc. etc. föreställer jag mig att du kan köpa den på vilken båt- eller bilprylmarknad som helst. Men fråga först om den tål alkohol (glykol) och om den är svårantändlig (närhet till grenröret) Moderna bränsleslangar är t.ex sådana att dom inte fattar eld av första lilla tändstickslåga. Detta måste någon expedit kunna svara på. Är du osäker så fråga som sagt Ebersprächer eller deras ombud i din närhet.

https://www.eberspaecher.se/om-oss/eber ... erige.html

Ser t.o.m som dom har övertagit Volvo Flygmotors gamla lokaler???
Användarvisningsbild
av maccus
#1239388
Rådlös skrev:Eftersom Ebersprächer har köpt upp Volvo Flygmotors hela tillverkning och lager, reservdelar och rubbet, så bör du kanske fråga dom i första hand? Om det bara är en rak slang utan några konstigheter, formgjuten etc. etc. föreställer jag mig att du kan köpa den på vilken båt- eller bilprylmarknad som helst. Men fråga först om den tål alkohol (glykol) och om den är svårantändlig (närhet till grenröret) Moderna bränsleslangar är t.ex sådana att dom inte fattar eld av första lilla tändstickslåga. Detta måste någon expedit kunna svara på. Är du osäker så fråga som sagt Ebersprächer eller deras ombud i din närhet.

https://www.eberspaecher.se/om-oss/eber ... erige.html

Ser t.o.m som dom har övertagit Volvo Flygmotors gamla lokaler???
okej bra då vet jag läget Bild
Jag hittade en butik i Göteborg som säljer delar........Jag vill nog ha en formgjuten & anpassad gummi slang med rätt dimensioner & mått så blir det lättare att montera på den nya slangen direkt......så köper jag även nya slangklämmor i rostfritt stål

Tack för hjälpen med min fråga Rådlös BildBild

http://www.segerlofs.se/

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Skickat från min F8131 via Tapatalk
av Rådlös
#1239412
Jo, tack själv. Jag kom på en sak till om detta med Volvo Flygmotor och Ebersprächer. Volvo Flymotors värmare hade ibland ett annat varunamn, ofta i båtvärmarsammanhang men förekom även för bilvärmare. Dom hette Ardic. Du ser deras logga i din länk till Segerlöf.
Detta kan ju vara bra att känna till om man söker någon reservdel och stöter på namnet. Ardic är alltså detsamma som Volvo Flygmotor.
Användarvisningsbild
av maccus
#1239810
Rådlös skrev:Jo, tack själv. Jag kom på en sak till om detta med Volvo Flygmotor och Ebersprächer. Volvo Flymotors värmare hade ibland ett annat varunamn, ofta i båtvärmarsammanhang men förekom även för bilvärmare. Dom hette Ardic. Du ser deras logga i din länk till Segerlöf.
Detta kan ju vara bra att känna till om man söker någon reservdel och stöter på namnet. Ardic är alltså detsamma som Volvo Flygmotor.
tusen tack för hjälpen Rådlös BildBild

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]