Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1237674
Hej

Ser att det finns flera trådar som liknar denna men det kan ändå vara bra att fråga utifrån detta scenariot.

Jag har en tid varit på jakt efter att köpa bil och det visade sig nu att en bekant vill sälja en av hans bilar (har flera stycken) och känns som att han är bilkunnig. Det är inte så att jag inte litar på honom men måste ju ändå dubbelkolla.

Jag är dock ganska ny på bilar och tänkte därför rådfråga om det är ett vettigt köp eller inte. Jag är dock intresserad av att lära mig
att fixa med bilar och läser snabbt på saker och då borde rimligtvis en bil av denna typ funka bra. Jag har inte kunnat se bilen i person ännu.

Detta vet jag i dagsläget:

Volvo 240 GL -88
Cirka 21500 mil
Sätesvärmare fram
Motor & kupévärmare
sommar & vinterdäck
Besiktigad till 2019-03 (reflektorn var enda anmärkningen vid senaste besiktningen)
Kamrem bytt vid 20k mil
Även fixat är båda bromsoken fram, båda bränslepumparna

Dags för oljeservice samt reflektor i lamphus fram fixas inför nästa besiktning.
Lite ytrost runt skärmkanter, litet rosthål i plåten vid torkarmarna.

Han har haft den i 5 år och totalt har den haft 8 brukare.

10 000kr vill han ha för den. Pengarna i sig är under/inom vår satta budget men man vill ju inte råka på massa extra kostnader.

Det bilen ska göra är att rulla länge och vara pålitlig.

Tacksam för svar och input

Mvh,
Niak
#1237679
Den första motfrågan: Är det en tidig eller sen -88? Normalt sker modellbytena i september i bilvärlden. Men just år 1988 bytte Volvo modell i halvårsskiftet det året. Det innebär en del olikheter. Tidiga bilar vi kan kalla dom -88 A, hade t.ex ingen diagnostikbox. Lambdasonden satt uppe i grenröret. Dom hade en Hallgivare i fördelaren för att styra insprutningspuls och tändgnista i rätt ögonblick. Och dom hade ett motorstyrsystem som hette LH 2.2.
Sena -88 B hade en diagnostikbox vid vänster fjäderbenstorn. Där kan man läsa ut felkoder om motorlampan lyser. Lambdasonden satt nere vid katalysatorn, under bilen. Motorn hade en vevaxelgivare i stället för en Hallgivare. Dom gör samma jobb, men med lite olika teknik. Vevaxelgivaren satt längst bak på motorn, nere över svänghjulet, alldeles intill kopplingskåpan. Motorstyrsystemet hette LH 2.4. Och var alltså lite modernare än det tidigare.
Modell -88 B kan också lite slarvigt betecknas som en tidig modell -89, men såld redan 1988.
Sedan var det så här också, om jag har greppat det rätt: Det var inte lag på katalysator och Lambdareglering före halvårsskiftet 1988. Men majoriteten av dom bilar som såldes hade redan katalysator och Lambdareglering. Men med styrsystem LH 2.2.
#1237686
Jag tycker det låter som ett bra köp. Man får alltid räkna med något oväntat, bilen är ju 30 år gammal. Där det rostar först är nog vid dom bakre domkraftfästena (bakre delen av tröskellådan), så kolla där. Sedan om det är tidig eller sen -88 spelar nog mindre roll på 240 (skiljer mer på 740), skicket betyder mer även om tänd och bränslesystemet är modernare på -88B
Det där med A och B är att den nya lagen om avgasrening började gälla från och med 1989-01-01 men dom bilar (av -89 års modell) som registrerades före detta datum slipper dessa avgaskrav även om bilarna är av samma årsmodell och exakt lika. Volvo (alla gjorde inte det) började tillverka -89 års modell efter semestern -88 (dom hade alltid gjort så), en del andra sålde -88 års modell hela hösten. Det lite märkliga med detta (det finns bilar med katalysator från -86 års modell) är att om den är utrustad med katalysator som ny måste det sitta en katalysator vid besiktningen, men den behöver inte fungera... ?:-/
#1237720
Hej igen,

Uppskattar de snabba svaren! Efter lite luskande har jag hittat följande från transportstyrelsen:

"Fordonsår: 1988
"I trafik första gången i Sverige: 1987-09-23"

Innebär detta, utifrån Rådlös kommentar, att det egentligen är en modell -87B? Vidare innebär detta då att den inte är galvaniserad á -88-modeller? Finns det några andra problem med att det i sådana fall inte är en -88?
Som jag förstått det var det ett paradigmskifte av 240 just -88.

Mvh,
Niak
#1237737
Det kan vara en "överbliven" -87-a men då tror jag det hade stått -87. Så det är en tidig -88-a. Bland dom första som tillverkades, man bruka säga att september är den månad man tidigast kan få levererat "den nya" Volvon. Tillbaka till -88A och -88B, det är bara -88-a års modell som har detta med (egentligen bara) B och detta för att hålla isär vilka -89-or som inte omfattas av dom då nya avgasreglerna.
Samma sak hände faktiskt 1976. Men då såldes det 75B flera månader in på -76.
Jag har (och har haft) 2 st "septemberbilar". På -70-talet hade jag en Volvo PV -62 såld och registrerad i september -61. min nuvarade 745-a är såld och registrerad i september -88 och denna är en -88B. Just denna modell jag har (GLT modellen med 16V motorn) kom i detta utförande redan i april -88 så det kan verkligen kalla en "TIDIG -89-a"
#1237739
Äsch, årsmodellen spelar ingen större roll om vi pratar 87-88-89. Visst har 88B och 89 ett något uppdaterat styrsystem för insprutningen men båda varianterna brukar fungera bra. Fast såklart är det bra att veta vad man köper. Det verkligt viktiga är att bilen är i ett allmänt hyfsat skick och att det inte är för mycket rost. För 10000 kronor får man ingen riktig fining längre men den här verkar ju ändå ganska vettig om beskrivningen stämmer och får väl ses som ett ganska prisvärt köp. Men bered dig på att du antagligen kommer att hitta mer rost än du först tänkte, så är det alltid. Försök gärna komma under bilen innan köp. Inte så kul att hitta oväntade hål i golvet sedan.
#1237747
För 10.000:- får du realistiskt sett ingen bil som är garanterat felfri.

En hyfsad 240 är nog så nära du kan komma. Det som torde gå sönder innan rosten tar den är oftast relativt enkelt att reparera.

Med en 20 år gammal bil bör du räkna med att få skruva en del. Antingen kan du det redan, lär dig, eller har någon bekant som kan. Ska du lämna in bilen för allt som med tiden troligen behöver repareras kan det snabbt kosta mer än 10.000:-.

Jag skulle säga att skicket är "allt". För 10.000:- eller mindre hade jag letat efter den fräschaste 240, 740 eller 940 jag kunde hitta utan att titta på årsmodellen. Alla är i alla fall dryga 20 år gamla. Det mer eller mindre kryllar av dem på Blocket. Alla i den lägre prisklassen har mer eller mindre behov av omvårdnad och kärlek.
#1237758
Malmstroem skrev: Med en 20 år gammal bil bör du räkna med att få skruva en del.
Hur är det med mattematiken. ....... Den är ju 30 år gammal och skattebefriad. Den är "hyfsat" nybesiktigad så ska den inte besiktigas i år

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]