Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1238062
Det vekar vara ett djädrar :oops: :oops: hemma fix och då är det inte lätt utan att veta hur det ska vara. Men om jag förstår rätt har du bara 2 högtalare i bilen. Då ska du hitta dom 4 kablarna i härvan under papperstejpen (kolla färgerna vid högtalarna) och skit i resten.
av Amarace
#1238068
Vore jag du skulle jag dra nya kablar, en till varje högtalare och tändningsplus, jord och direktplus (säkrade såklart), då vet du det blir bra.
Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1238085
Ja jag har bara två st högtalare men jag har aldrig dragit nya kablar i en bil nån gång så har ingen aning om hur man gör det, men är det speciella typ "högtalarkablar" som måste gå från högtalarna eller funkar vilken vanlig kopparsladd som helst?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1238314
Gul kabel = konstant + även när bilen är avslagen för stereons minne
Röd kabel = signal från tändning på och stereon startar
Svart kabel = minus eller jord.

En multimeter är inte dumt. Men en lampsockel till tex ett baklyse och 2 kabelstumpar kommer man långt med.

antenn-kabeln som i vissa fall behövs som extra jord eller avstörning för att de ska fungera.

Sen är de bara högtalarna. Och vilket håll de går åt till en början spelar ingen roll. Byt plats på kablarna till ena och testa om.de låter bättre eller sämre. Bestäm vilket som låter bäst och låt de vara så. De går att leka lite om man vill men de spelar inte så stor roll när de inte ska slås några rekord i decibel eller vara något speciellt billjud av någon rang.
Användarvisningsbild
av Derank
#1238526
volvo2451977 skrev:Så om jag har fattat rätt måste man ha "speciella" högtalarkablar?
Nä. Du kan ta vilken högtalarkabel du vill.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1238962
Derank skrev:
volvo2451977 skrev:Så om jag har fattat rätt måste man ha "speciella" högtalarkablar?
Nä. Du kan ta vilken högtalarkabel du vill.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Jag syftade på om man behövde ha högtalarkablar eller om det funkade med vanliga kopparsladdar..

Meeeeeeeen om jag förstår dig rätt mste man alltså ha "högtalarkablar"?
Användarvisningsbild
av Derank
#1238973
Di kan dra en kopparkabel om du vill det. Det funkar det med.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]