Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1237591
Tjena tjena!
Tänkte köpa en lite "modernare" stereo till min 77a 245. Grejen är den att (ursäkta uttrycket) jag kan inte ett skit om billjud i allmänhet men jag har tittat på den här: https://www.billjudgruppen.se/stereo/ca ... 20btb.html
Frågan är nu om den ens passar min kontakt för jag fattar inget om det där med 1 DIN osv. Bifogar en bild på min kontakt så skulle uppskatta om någon kunnig skulle kunna säga om den passar eller inte. Jag förstår att det kan vara svårt att bara rakt av säga om den passar eller inte men jag vet inget om kontakter eller nånting annat som hör till bilstereos så vill bara ha lite "lätt" vägledning här. Om du/ni har något förslag på nån annan stereo så har jag bara två "krav", den måste ha blåtand och ha lite retro-stuk (vill inte ha nåt som ser ut att vara ryckt från ett rymdskepp)
Tackar på förhand för eventuell hjälp (:-)
Bilagor
DSC_0869.jpg
Kontakten och den gamla "kassett-stereon"
DSC_0869.jpg (373.77 KiB) Visad 980 gånger
av Rådlös
#1237611
Har du koll på dom befintliga kablarna och vilka som går vart? Är radion jämngammal med bilen? Vad är det för fabrikat och modell? En kopplingsbild på en DIN-kontakt hittar du säkert här på nätet om du googlar. Och även radions kontaktbild om nu den skulle vara något avvikande? Det skulle ju i sämsta fall kunna vara så illa att du måste flytta några stift i kontakthuset.
Din tilltänkta radio är ju en så kallad retromodell. Den skall alltså försöka föreställa en bilradio från äldre tider. Nu finns det ju olika åsikter om sådant här och en renlärig "originalfreak" skulle genast och kritiskt peka ut ett antal detaljer som inte fanns på 70-talet.
Stift och hylsor till kontakten finns på Kjell & Co: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ack-p37338 Detta är hylsan. Stiftet har artikelnumret bredvid. Det löjliga är bara att dom säljer ingen klämtång till stiften och hylsorna. Det gör däremot Swedol och där heter klämverktyget EL-2940. http://www.swedol.se/sitesearch/#search:el2940 (skrolla en bit neråt till en röd klämtång)
Kostar några hundralappar, men det är en riktig proffstång. Om du alltså har behov av att dra nya kablar av någon anledning så får du detta att ta ställning till. Är den gamla radion dålig på något vis?
Lite överkurs: Om man behöver ta ut ett stift eller en hylsa ur kontakthuset (det vita fyrkantiga plastblocket) så kan man försöka med röret på en bläckpatron i en kulspetspenna. Röret skall ju vara så tight att det omsluter stiftet men går lätt in i kontakthuset framifrån. Röret kommer då att nypa ihop hullingarna på stiftet och det går att försiktigt dra ut stiftet bakåt ur kontakthuset. Helst bör röret vara av mässing, men dom flesta kulspetspatroner i dag är av plast. Det kanske går ändå? Om det är bläck kvar i röret kan man lägga det i T-sprit. Det löser upp.
Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1237617
Tack för svar Rådlös! Bifogar några bilder på stereon och kablarna. Det ända felet med stereon som är där nu är att displayen har sagt upp sig, visar ingenting. Sen har jag inga kassetter kvar som jag kan prova med och se om den skickar ut nåt ljud :/ Men original så satt det ingen radio/stereo i L - modellen så tidigare ägare har dragit kablar själva, och som sagt jag vet ingenting om vart dom går eller vad kontakter heter så tack för info! :)
Screenshot_2018-03-08-23-32-35.png
Stereo fronten
Screenshot_2018-03-08-23-32-35.png (924.5 KiB) Visad 979 gånger
DSC_1036.JPG
Stereon baktill
DSC_1036.JPG (468.12 KiB) Visad 976 gånger
DSC_1040.JPG
Stereon uppifrån
DSC_1040.JPG (471.12 KiB) Visad 978 gånger
DSC_1051.JPG
Alla kablar
DSC_1051.JPG (656.15 KiB) Visad 983 gånger
DSC_1062.JPG
Närbild på kontakten
DSC_1062.JPG (438.55 KiB) Visad 976 gånger
av Amarace
#1237630
Den kontakten är märkesspecifik, finns ingen adapter för den, du måste ta reda på var kablarna går och lista ut dess betydelse och sedan sätta ISO-kontakter, vilket jag förmodar din nya stereo har.
Du ser ju iaf högtalar kablarna, och plus o minus på bilden.
Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1237668
Amarace, hur listar man ut vart dom går då? Eller är det bara att rycka kablarna från den nuvarande kontakten och sätta in dom på samma vis i den nya ISO kontakten? Och vart köper man en ISO kontakt och hur vet jag vilka kablar som hör till högtalarna? Ursäkta men jag är EXTREMT ny på det här med billjud så tack för svar! :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1237724
Det finns en massa finesser på bilradioapparater. Det finns en kabel (blå??) sin man kopplar till den motordrivna antennen, en kabel till instrumentbelysningen så belysningen i radion följer reostaten, ju nyare apparat desto fler finesser. Det du behöver är 2 kablar till + (ofta röda, i alla fall en av dom) och en kabel till - (ofta svart eller brun) Kablarna till högtalarna är oftast flerfärgade (2 st till varje högtalare) Är det förberett i bilen för högtalare (eller redan monterade) är det (i dessa äldre bilar) sällan mer än 4 st (alltså 8 kablar) om du kollar på den 4-de bilden så ser du en gul kabel som står BATT på, den ska till batteriet. Den är för minnet i radion, så inte stationerna försvinner när du stänger av radion. En röd kabel som står något på ska till "radioläger" på tändningslåset och den bruna är med all säkerhet jord. Det är tejpat med papperstejp på en massa kablar, lindar du av det är det säkert skarvade kablar där. Dessa är till högtalarna, dom är skarvade för det är bytt radio en gång tidigare och det är inte bytt av någon vidare kunnig person, det ser ganska tråkigt ut. Tyvärr är detta inte ovanligt i äldre bilar att det ser ut så (har sett värre). Vanliga "sockerbitar" är ett enkelt sätt att skarva ihop dessa kablar med en ny "ISO koppling" som passar på den nya radion. Inte så "snyggt" det heller men ett ganska enkelt sätt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... 000034143/
Denna ska passa på stereon och det finns en massa olika till olika bilar (finns olika stereo fäste också också om du har otur). Eftersom det är klippt av kablarna i bilen innan får du klippa av ISO kabeln också och skarva ihop det.
av Tilly
#1237745
Jag har en 240 av 1978 års modell som inte heller har något fördraget kablage original och när jag skulle byta radio så möttes jag av samma hemsnickrade virrvarr som du. Jag gjorde faktiskt så att jag åkte till skroten och letade upp en 88:a med kablaget intakt och tog ur hela kabelhärvan som hör till radion ur den bilen. Man får följa ledningarna och komma ihåg eller skriva upp hur det var kopplat på 88:an. Sedan kopplade jag in det i min äldre bil. Säkringarna stämmer inte så där får man hitta en annan säkring med samma amperetal och som också har ström på samma nyckellägen. Lite arbete men nu har jag ett ordentligt kablage med rätt färger (eller i alla fall 1988 års kabelfärger) i bilen och att byta mellan olika radioapparater är lika enkelt som på vilken nyare 240 som helst.
Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1237785
Lennart, det sitter två stycken Siemens högtalare i dörrsidorna fram och inga bak men vet ej om dom fungerar och vet inte vilka kablar som hör till dom. Men om jag har fattat rätt så ska jag linda upp tejpen och montera en ISO kontakt på dom på nåt sätt? Eller är det tänkt att jag ska plocka bort kontakten som sitter där nu och montera en ISO kontakt på den istället? Eller har jag missförstått allting?
(Och tack för förslaget Tilly men tyvärr har jag ingen skrot i närheten av min kommun men om det misslyckas totalt med att bara byta kontakter får man väl åka på roadtrip :wink: )
av Rådlös
#1237835
Det är mycket att kolla och utreda, men du kan reda ut vilka högtalarsladdar som går till höger respektive vänster sida. Tag ett AAA-batteri (den mista sorten) och håll kabeländarna mot plus- och minuspolen. Polariteten har ingen betydelse för denna kollen. Du hör ett tydligt "Dutt!" när du ansluter. Då vet du vilken sida sladden går till. Märk upp dom med en tejpremsa tills vidare och skriv höger eller vänster på den. Den andra sladden går naturligtvis till den andra sidan.
När du har kommit så långt att du skall bestämma vilken fas som högtalarna skall kopplas i gör du om övningen, men då behöver du se högtalarmembranet också. Säg till så beskriver vi det när det blir dags.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]