Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1236587
Hej!
Jag håller på att ställa i ordning en 245a från 77 och köpte nämligen en "reservdunk" som tydligen enligt uppgifter ska ligga i högra baljan. Jag är ganska ny på det här med äldre Volvo men skulle vilja få i ordning den till bruksskick men ändå lite "retro stuk" om du/ni förstår vad jag menar. Så det är därför jag köpte en Volvo original reservdunk istället för typ nån Biltema plast dunk.
Här kommer mitt problem.. I högra baljan sitter det en spolarvätske-behållare till bakrutan som gör så att den där dunken inte får plats. (Jag trodde först att det var tänkt att dunken skulle ligga ovanpå behållaren men så är det tydligen inte.) Så nu undrar jag om denna är original och om det kanske är möjligt att omplacera den så att reservdunken får plats?
Tackar på förhand för eventuell hjälp och snabbt svar :D

(bifogar bild på "behållaren" och reservdunken)
DSC_1017.jpg
Spolarvätskebehållaren i höger balja.
DSC_1017.jpg (636.83 KiB) Visad 746 gånger
DSC_1018.jpg
Reservdunken som enligt uppgifter ska ligga i höger balja.
DSC_1018.jpg (948.52 KiB) Visad 744 gånger
av Amarace
#1236612
Det är original med spolarvätskebehållaren till bakrutan där. Du kan sätta den var du tycker det är lämpligt, eller ta bort den. Din reservdunk är inte till 240 egentligen utan 140/164.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1236632
140 och 240 är lika från och med vindrutan och bakåt. Och baljorna är lika höger och vänster så du kan väl ha den på vänster sida istället. Annars funkar förmodligen varken torkare eller spolningen på bakrutan så du kan säkert utan att sakna den plocka bort spolarbehållaren. På -70 och -80-talet tillbringade jag många timmar på att laga och byta kablarna till nummerskyltbelysningen och torkarmotorn i bakluckan (samma på 145 och 245). Kablarna går i en smal kanal i gångjärnen till luckan och "bryts av" där efter några år.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1236651
Sen är du ju inte dumt att vikta ner högersidan lite med tanke på att de nästan alltid spinner på höger bak när man ska iväg i någon hal korsning eller så.
Jag har verktyg, plastdunk 5-10L, (domkraften) osv i högra baljan och ett däck i vänstra så blir det hyfsad jämn-vikt om inte lite mer i högra sidan. gör en del när man åker själv å kan spinna till på höger bak först, ibland :)

Angående placeringen eller ta bort behållaren så vet jag inte riktigt hur de blir med din dunk och vad som får plats eller inte. har en -78 med spolardunk själv, men är inte där och gräver tillräckligt ofta. Har för mig den sitter närmare bak-ljuset och såklart högre upp på min.
Förslagsvis leta rätt på en skrot som har en -78 och kolla med din dunk, och passar det så sno fästet och den behållaren.
#1236700
Tack för all hjälp allihopa! Det är verkligen fattigt på Google ang reservhjulsbaljor på 240 så riktigt bra att få några konkreta svar här! Men Frrla, är det samma baljor/placering av behållaren på 78'ans 244 och 245? Eller är det någon skillnad? Tänker på vilken sort man ska hålla utkik efter på skroten :)
Men riktigt bra idé att eventuellt ta ifrån en nyare modell, trodde inte att det var någon skillnad i baljor på 70 talare i allmänhet. Men man lär sig ju alltid nåt nytt varje dag sägs det väl! :wink:
av Amarace
#1236704
Lennart, det är inte lika 140 och 240, förutom 74 på 140, och baljorna är inte lik höger och vänster, den är rak på innre sidan på 240, vilket gör att det är olika baöjor vänster och höger, olika på 140 också, men där är dom iaf rundare i formen mot innre sidan också.

Och att sätta dunken på vänster sida istället, var ska han då ha reservhjulet? Det passar bara på vänster sida på 245.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1236884
Amarace skrev:Och att sätta dunken på vänster sida istället, var ska han då ha reservhjulet? Det passar bara på vänster sida
:oops: jag är nog 740 skadad....Där ligger det under matta under luckan bak (det som kan vara ett extra säte). Detta finns ju i 245 också (även 145 har detta), där kan man kanske få plats med en liggande behållare. Eller kanske ett expansionskärl för kylaren kan passa? Dock får det vara en anan typ av pump

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]