Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1236100
I somras så köpte jag en liten bit välfärd I form av en Volvo 240 från 1991. En fräsch bil där föregående ägare slitit mycket med att få in nya fina delar.

En av grejerna var dock att han satt en ny bakaxel och att denna nyare variant hade en annan utväxling (fler kuggar som jag förstått) och att detta får den elektriska mätaren att tolka signalerna fel och förvandlar därmed hastighetsmätaren till en glädjemätare som ligger i topp över tiden.

Naiv och okunnig som man är rådfrågade jag volvo verkstaden innan och där insisterade man att transportstyrelsen godkänner GPS hastighetsmätare så en mer ingående justering var onödig och dyr.

Nu står jag roligt nog med en bil med körförbud och en bättre verkstad sitter och funderar hur man kan lösa det här.
Jag fick dock ett tips av den bättre verkstsdsmannen att man kan försöka hitta en signalomvandlare som kan "översätta" signalerna från bakaxeln till att det blir rätt på givaren. Något som bland annat används av folk med jeep bilar som önskar sätta på större däck och därav justera signalerna för att det inte ska bli fel på mätaren.

Finns det någon här som har någon aning om var man kanske kan finna en sådan signalomvandlare? Har sökt med fackla och lykta utan resultat.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1236207
Tack så mycket för svaren. Efter lite efterforskning hittade jag dock något annat som verkar kunna funka, I stil med det mekaniken nämnde förut.


https://www.autometer.com/5-speedo-260- ... b2J5QbR.97

Med en sån där ska man väl tydligen kunna ersätta den sittande hastighetsmätaren med denna och själv ställa in "pulsar" så att mätaren visar rätt. Denna är elektrisk med två sladdar och en jordning (som den jag har) så det borde väl fungera tänker jag.


Nu är man ju som sagt en amatör av rang så mekaniken får ju sätta dit den (vilket han gått med på att göra).
Men vad tror ni här? Kan jag skicka honom länken med gott samvete eller kan ni se något med den där som gör att det inte funkar? Tänker så att jag inte missat någe.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1236209
Kloge skrev:Jag skulle tro att drygt ska vara 12 håls varianten du ska i och med att mätaren visar en för hög hastighet.
Är den avsedd för 12 pulser och det kommer 48 så tror den att du har världens snabbaste 240 ;)
Jo men precis, 48 pulsar låter bekant. Blir som sagt lite dålig stämning när mätarhuset förväntar sig 12

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1236210
Rådlös skrev:Det är ett "plåthjul" inne i bakaxeln med "fönster" som ger pulser som i sin tur ger hastigheten. Ett sådant "plåthjul" ser du här:
http://bakaxel.se/hastighetsmatarkrans-318.html
Nu skall jag inte svära på att du skall ha just 48 "fönster" i din givare. Men det vet dom på den här aktuella firman om du tar kontakt med dom.
Jag tror att mätarhuset är inställt för 12 och den sittande är 48. Men kan man bara köpa en 12a och smälla in den sittande bakaxeln?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Redigering: självklart så har ju bakaxeln 48 tänder då och självklart kan man inte bara smälla på en 12a. Ganska korkat att anta något sådant.
#1236231
Hej! Titta på din hastighetsmätare! Där står hur många pulser den är gjord för. Står det tex K= 6091 så är den gjord för ett 12 taggarshjul i bakaxeln.
Står det K=24364 så så är den gjord för 48 taggarshjul.
På min förra -91a hade bakaxeln 48 taggar och instrumentet K= 6091 men mellan bakaxeln och och instrumentet satt en pulsreducerare som bara släppte igenom var 4e impuls så att det blev rätt hastighet på hastighetsmätare ändå.
Mvh, Bengt
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]