Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maddox
#1234489
Bilen har stått i tio år. Nu när jag efter diverse renovering kör bilen så uppstår ett lite tjutande oljud från bakre delen. När jag kört någon kilometer så försvinner ljudet. Jag har endast bytt bromsok bak, inget arbete med bakhjulslager eller bakaxelväxel.
Vad kan det vara?
av errim
#1234529
Byt olja i bakaxeln. Kör inte mer med den inna dess. På bilar som står länge kan det bli kondensvatten i oljan, det kan förstöra en bakaxel snabbt.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1234547
Håller med. min bakaxel va hälften av innehållet bara vatten. den hade stått till och från i perioder och inte speciellt långa körningar.
En annan hade bara gått kortkörningar i många års tid å den va också full i vatten. blir aldrig varmt i axeln så kondensen hinner dunsta.
av Maddox
#1235071
Vad säger ni, borde jag byta olja i växellådan också då bilen stått i tio år?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1235079
Du bör byta allt som är flytande, alla oljor, kylarvätska och framför allt bromsvätska. Kondens bildas överallt. Och då även byta efter att du kört ett tag (oljorna). Broms och kylarvätska är det också intervall på, 2 - 3 år på broms och 5 - 6 år på kylarvätskan
av Maddox
#1244817
Jag har bytt olja i bakaxelväxel och växellåda men oljudet kvarstår. Kommer vid olika tillfällen och försvinner igen. Ett ganska högfrekvent ljud och låter hjärtskärande. Vad kan detta vara. Efter ca 20 km körning så återkommer det sällan men sedan efter ny start så kommer det då och då.
av soulbrother
#1244975
Värt att kolla är också stödlagret på kardanaxeln. Jag har haft många bilar med oljud i bakväxeln som blir när lagren går ner sig t.ex. av dålig olja. Då varierar oljudet med belastningen, alltså gaspådrag eller motorbroms. På min 240 fick jag ett sånt oljud ofta vi motorbromsning och tänkte att bakväxeln var dålig. Det visade sig att oöjudet ofta kom när jag backat hårt, t.ex. backat uppför en sluttning. Det var stödlagret som var dåligt och vid backning rör sig bakaxeln lite bakåt i gummibussningarna, liksom vid motorbromsning och då kom oljudet i stödlagret. Efter byte av stödlager och gummihållaren var oljudet borta!
av Maddox
#1248986
Visst var det stödlagret på kardanaxeln. Det var svårt att med handkraft snurra på lagret.
Köpte rep.sats av AD bildelar. Använde dock det gamla gummit då det medföljande var omöjligt att kränga på lagret.
Men nu är det tyst och fint.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]