Sida 1 av 1

Verktyg till vevaxel

Postat: mån 19 feb 2018, 21:45
av Maddox
Ska byta kamrem B230F och behöver det verktyg som finns för att lossa skruven vid vevaxeln. Volvo 5284.
Har du möjligen ett sådant och vill sälja det till mig?

Re: Verktyg till vevaxel

Postat: tis 20 feb 2018, 07:45
av lennarte
Finns några andra mindre "officiella" metoder. Det viktigaste är att man inte håller emot på remskivans yttersida. Jag brukat använda ett ledhandtag med hylsa på muttern och ett rör utanpå så vrider jag runt motorn tills röret vilar mot rambalken och sedan "duttar" på starten så lossnar det. När jag drar fast använder jag en droppe Locktite 243, 4-ans växel i och handbromsen dragen och eventuellt en medhjälpare som trycker på bromsen. Har hört att man kam ta loss vinkelgivaren och stoppa ett borr eller en dorn av lämplig storlek i ett av hålen i svänghjulet (har ej provat). Förr tog vi bort startmotorn och håller en skruvmejsel mot kuggkransen på svänghjulet. Lättast är ju verktyget, men det finns alternativ

Re: Verktyg till vevaxel

Postat: tis 20 feb 2018, 08:44
av Arne
En mutterdragare fungerar också.

Re: Verktyg till vevaxel

Postat: tis 20 feb 2018, 10:03
av lennarte
Arne skrev:En mutterdragare fungerar också.
Helt klart om man har "riktiga grejer". Jag har en några år gammal (typ 10 - 12 år) som fungerar utmärkt till hjulbyte, men den "tog" inte vevaxelmuttern på 740-in när jag bytte på den. Det kanske behövs" proffsgrejer", dels är det sällan luften räcker från en enfas "hobbykompressor" som det ofta rör sig om och dels är det ju långt ifrån alla som har kompressor att tillgå. och dels så tänkte jag inte på det :oops: :oops:

Re: Verktyg till vevaxel

Postat: tis 20 feb 2018, 10:34
av Maddox
Tack lennarte!
Jag körde startmotortricket och det fungerade.
Vad är anledningen till att inte använda femmans växel?

Re: Verktyg till vevaxel

Postat: tis 20 feb 2018, 11:23
av lennarte
Maddox skrev:Tack lennarte!
Jag körde startmotortricket och det fungerade.
Vad är anledningen till att inte använda femmans växel?
4-ans växel "går direkt" genom växellådan utan att belasta kuggarna, alla andra belastar olika kugghjul och axlar