Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
#1235627
Hmm. Värmekran och värmeventil är 2 olika saker? Visst är värmekranen den del som sitter i Torpedväggen och värmeventilen är den dem som vajern rill reglaget sitter fast i?
Iallafall så funkade allt prima innan jag böt till nya värmepaketet. Nåja allt utom kupefläkten
av zxcvbn
#1235960
Fick dit en expertis . Han kollade och tyckte slangarna såg ut att vara rätt monterade. Så vi tömde ur kylvattnet och skulle fylla i nytt med hjälp av sån Kylvätkskepåfyllare som går på vaccum men den gick självklart sönder när vi skulle börja så det sket sig men vattnet som kom ut från kylaren var allt annat än. trevligt . Det var barr och skit.
Någon som har något knep på rengörning? I med varmvatten och maskindiskmedel tablett i behållaren och upprepa proceduren 3 gånger typ?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1236140
Många kör ju på maskindiskmedel, men jag är lite tveksamt. Vad händer om man kör aluminum i diskmaskinen? Ser inte trevligt ut...
av Rådlös
#1236186
Frasse4: Detta är en intressant fråga med maskindiskmedel i aluminiummotorer. Egentligen har jag inte prövat det i någon modern motor, men jag har pröva kaustiksoda i äldre motorer med aluminiumtopplock. Det har gått bra. Det t.o.m fungerade bra. Nu är det ju så här, maskindiskmedel består till stor del av just kaustiksoda. Men det finns lite "skyddsmedel" för känsliga metallytor i diskmaskinerna i maskindiskmedlet. Dessvärre vet jag inte vilket medel det är, men har läst det i något sammanhang. Men det är nästan samma som det korrosionsskyddande medlet i glykol. Ingen kan säga i klartext vad det är för ett medel, men dom flesta av oss bilägare vet att det finns där.
Jag har letat mycket efter detta på nätet men har bara luddiga svar på att det är en sorts Silikat, som ibland kunde heta Vattenglas i äldre språkbruk. Men som sagt, detta är inte i klarspråk. Jag kan vara missledd i något kemiskt språkbruk.
Så i bästa fall innehåller diskmaskinsmedel ett skyddsmedel för metaller. Diskmaskiner är ju i huvudsak tillverkade av rostfritt stål, men någon liten detalj är säkert av annan metall. Om inte annat är ju kranar och kopplingar av mässing.
Jag kan ju tillägga lite som ett sidospår, jag har varit båtägare. Jag tillverkade några beslag och fästplåtar av aluminium. För att få dom här delarna att se mer "köpeaktiga" ut, så la jag dom i ett bad med kaustiksoda. Det blev som en matt oxidyta på aluminiet. I något fall skulle jag limma en galonklädsel på metallen. Då brukar det heta att det är svårt att få färg att fästa på aluminium. Därför bör den först tvättas med aluminium. (Jag har för övrigt sett hur några man tvättade en hel fabriksbyggnad med kaustiksodalösning, för att byggnaden skulle målas i samma färg som övriga byggnader) Men jag körde på samma tankegång när jag skulle limma med kontaktlim på en aluminiumplåt. Det fungerade också. Limfogen lossnade inte så länge jag hade båten därefter, ca 10 år.
Så jag önskar att man hade en bil, kanske en avskriven bil med aluminiumblock där man kunde experimentera lite.

Annars kan man ju tillägga att det finns kylarrengöringsmedel på större bensinstationer. Men dom är ofta syrabaserade. Om någon undrar, en syra är raka motsatsen till kaustiksoda. Rent vatten är någonstans mitt emellan.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1236229
Rådlös. Jag har provat kaustiksoda i en 2.5t xc70 -05.
Dom är väll helt i aluminium? Fyllde 5 gånger och varmkörde med vatten efter bravaden och det vart säkert rent å fint då de blev varmt i kupén igen å motortempen tar längre tid på sig precis likadant som min v70 -06
Nu är de drygt ett halvårsen bara men de verkar fortfarande fungera bra och glykolen är lysande blå å fint genomglittrande som ny :)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1236234
Ja som sagt har jag hört att många har använt det, men jag vet att jag för ett tag sedan körde delar till en espressomaskin i aluminium i vår diskmaskin. De fick ett rejält oxidlager som var svårt att få bort efteråt. Det finns väl en viss risk att ett sådan lager i en motor skulle kunna lossna med tiden och sätta igen kylaren igen tänker jag.
#1262183
Undrar om du kollade att elementet till värmepaketet du köpte inte är igensatt. Blåser man i den ena pipen på elementet till Volvo 240, så ska luften gå igenom lätt. Om den inte gör det, så har någon okunnig tidigare ägare haft i kylarcement i kylsystemet. Gör man så på Volvo 240, så fastnar geggan i elementet och går aldrig att få bort. Inte heller med Coolant cleaner. Då blir det omöjligt att få den riktiga hettan i bilen. Jag har själv erfarit det. Har haft Volvo 240 i 20 år nu, så jag vet. Mvh Tobias
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]